Friday, March 7, 2008

Hantar mak ke KLIA

Mak : Su, auntie Sada ajak mak jalan-jalan
Me : Pi jalan mana?
Mak : Pi LA
Me : Los Angeles? Bila? Berapa lama? Brapa RM?
Mak : Ha...ah.6-12 Mac...Pakej 7 ribu lebih...
Me : Elok la tu..Pi le.. buleh jalan2 tgk tempat orang. Nanti kitorang cuti le gilir2 jaga anak... Cuma, mak tahan ke dok flight lama2...
Mak : Bole telan ubat...
Me : Sape lagi yg pegi?
Mak : Mawi
Me : Sape?
Mak : Mawi
Me : MAWI???

Ha...ha..ha...kah..kah..kah...Mak nak p LA ngan Mawi? Kelakar lak aku dengar. Biar betul mak aku ni.... Aku pun jadi Radio ERA pi cite kat close friend of mine...Semuanya sama je response cam aku.. Huyyooo... Akhirnya dapat gak aku menerima kenyataan (chewah!)... bukan sbb mak nak pi LA, tp sbb nak pi LA dengan Mawi. Anak-anak Mak Su sampai ke sudah tak caya, sampai airport dan tgk boarding pass, baru la mereka caya... dorang mati2 ingat mak aku buat lawak. Mana taknya, biasanya kalau mak nak p oversea mesti dengan kami (mcm la slalu pi) @ p umrah / haji...

Auntie Sada tu dah pernah ikut Mawi FC tour Sydney last year... Dia kata, dia bukan minat sgt kat Mawi tp sbb suka nak ikut jln2. Hmm.. bagus la mak pegi, boleh dia tgk tempat orang... kalau nak tunggu aku bawak, ntah zaman bila... kalau dulu anak sorang je, boleh la jalan jauh2... skang dah tiga... tggjwb dah makin bertambah...

Tapi yg aku risau, mak aku tak pandai speaking London (sikit2 buleh la)... lagi, dia pun bukannya sihat sgt...darah tinggi, kencing manis, sakit lutut... kalau ke sana mesti jln kaki jauh punya... Maklumlah, masuk Disneyland.. Universal Studio... Lagi satu, takut gak kot orang perangkap dia dan seludupkan bende2 illegal....Eeeiii, ngeri aku... lately ni kan macam2 kes Malaysian diperangkap... Mcm2 bende negatif aku fikir, kalau diikut-ikutkan masti aku tak bagi pegi... Mak pun cam tak confident je nak pegi... Tapi, aku galakkan jugak dia pegi....walaupun hati aku risau sebenarnya...

22 Feb mak pi interview kat US embassy... mak p sorang je sbb aku actually ada visit ke KDU PJ dan abg jaga anak2 kat rumah (datang lambat ke ofis). Nasib baik mak rajin bertanya, jumpa lak orang satu group, pun nak gi LA ngan Mawi.. dia la tolong tunjuk2kan... Tapi, time interview kena sorang2. Nasib baik ada translator... everything just fine. 26 Feb, aku tolong collectkan visa mak...

So today (6 Mac) mak nak bertolak dah... Mak Su dan anak2nya Farah, Hanis dan Wahida pun datang rumah, turut sama nak hantar mak ke KLIA... Pak Pen tak datang sbb kena tolong ayah dia berniaga... They still thought that mak is going to perform umrah! Kui 3X... Sampai le depa baca boarding pass tu... Kami sampai KLIA about 12pm, tiket flight kul 3:15pm...

Bye Uwan... jaga diri baik2 ye... Eh, mana Erin?


Ni pun Erin...



Mak Su, mak dan auntie Sada.. Auntie Sada dah aim beg LV...


Anak2 ku dan ibu2 saudaranya (anak2 Mak Su)... Erin, nape senyum sambil tutup mata...

Jumpa lah yg satu group ngan mak... yg pegi total cuma 14 orang.. 3 lelaki dan selebihnya perempuan. Sebenarnya tak lepas interview utk Visa... dan yg tragisnya, yg gagal interview tu semuanya nama start dari MUHAMMAD... Teruk betul diaorang nih. wakil travel agent (Arlanda Travel) Mohamad Rezal pun tak lepas... katanya sampai 4/5 kali p interview... pun tak lepas gak... macam2 alasan yg tak munasabah dorang bagi... gaji tak cukup le... bujang le... Kuat betul anti Islam depa nih... Tu yg aku risau tuh... Ya Allah... peliharalah ibuku dan yg lain2... Teruk betul kerisauan aku nih

Akhirnya... tinggal la 3 org je lelaki yg join... Mawi dan PA dia dan juga ada sorang engineer tu.. Engineer tu p ngan wife dia, doktor forensic kat HKL. Daripada perkiraan aku, 6 orang je golongan belia termasuk Mawi dan PA dia.... yg lain tu dalam 50 and above... Ye la, biasanya golongan2 veteran ni dah byk duit simpanan...

Jam dah pukul 2.. mana Mawi ni tak sampai2. Kata Rezal Mawi dah sampai, ada kat luar... Auntie Sada dah ajak mak masuk sbb nak cuci mata...window shopping... Katanya, nak p beli camera... Hai auntie, beli camera kat airport? ...tunggu ... tunggu... tunggu... dah kul 2:15, ahli rombongan dah decide nak masuk... OK le, bye mak, bye auntie... tolong tengok2kan mak tu...

Kami tunggu gak... mesti tak lama lagi Mawi nak masuk... akhirnya, nampak la sorang mamat jalan terhenjut-henjut...sengih2. Dia tegur kami sbb orang Arlanda Travel tu berdiri kat kami. Dia ingat kami pegi sekali... Aku panggil dia sbb nak bergambar (bukannya aku p kat dia aaaa...) Dia kata... jap, nak cucuk duit dulu. Sambil dia keluar duit... dah ada 3 orang (gayanya cam stewardess je) tunggu nak bergambar ngan dia... Lepas tu dia pun datang kat kami... Apa lagi... Senyummmmmmmm...

Akhirnya dapat gak bergambar ngan Mawi... alang2 dah ada kat situ kannnn...


Lagi sekali ekkk....

Wahida sempat mintak autograph... Mawi kata "jgn lupa pangkah abg ekkk"... Lawak la dia nih... Time ni kan dah dekat election....
He is a very nice person, tak sombong and happy go lucky too... Lepas tu, dia pun nak masuk ke imegresen... sempat lagi aku pesan kat dia... "tolong la tengok-tengokkan makcik-makcik tu..." ... He replied "Ha? Makcik-makcik ke???"... Aku senyum je...

2 comments:

camelia7677 said...

lawak la kak kherun nya cerita...
mana janji nak amikkan gambar mawi sorang2...huhu

mommy anis said...

waaaaaaaaaaaaaaa...bestnyaaa makcikkkkkkkkkkkkkkk....leh jumpa mawiii.......