Thursday, December 18, 2008

Dah lama menyepi....

Ramai yang tanya... kenapa dah lama menyepi.... Lately ni kiter sibuk wehh... Ada macam2 hal nak dibereskan... Hari ni baru berpeluang nak update sbb dah rasa lega sikettt...

Disebabkan perhubungan jln raya yang terputus dek tanah runtuh ari tuh, kami sambut raya haji kat kampung. Mak yang telah booking utk buat korban, terpaksa la mewakilkan jiran utk tlg korbankan... Warga yg masih stuck kat area rumah aku tuh, berembahyang raya kat masjid baru yg masih belum siap sepenuhnya.... Sementara yg dikws tanah runtuh tuh, sembahyang kat masjid biasa... iaitu surau yg telah dinaik taraf sbg masjid.... yg terselamat dari bencana runtuhan...

Balik dr kg, kami menuju ke rumah K.Lang, rumah tempat aku sekeluarga menumpang... Alam Bestari dekat ngan Bkt Jelutong. Kami menumpang sementara bekalan letrik, air dan access road utk kuar masuk di`adakan'.... bukannya menumpang kerana rumah tak selamat utk diduduki... Aku rasa la kann, area rumah aku tu ok... tp wallahualam.... kuasa Allah...

Seminggu dok rumah K.Lang... dan akhirnya hari Ahad 14 Dis 08, kami pun balik ke rumah ... Home sweet home... tapi, nak masuk area rumah tu still kena ikut turn lg sbb jln one-way.... Lamanya nak tunggu turn masuk. Kebetulan masa tu, jambatan tgh diperbaiki lg.... bila dah dpt masuk rasa legaaaa.... nak masuk kena pakai pas...

Jln yg baru (sementara agaknya...) melalui kws rumah2 banglo yg affected (masa tuh, keadaan rumah2 tu masih seperti dulu, masa bencana ari tuh...)... then lalu kws berhutan yg tak pernah aku jejak... Rupa2nya dlm hutan tu ada rumah2 Indon yg terselindung. Masa lalu kat situ, aku tgk ada kws tanam-tanaman lagi... ada ladang cili... uihhh, privacy betulll... tak sangka kat dalam tu begitu keadaannya.... Tapi, skg mesti tak privacy lg sbb dah sibuk ngan keta lalu lalang. Tak tau la depa tu illegal atau apa... polis ada di merata-rata...

Skg ni polis masih lagi ada merata-rata... tak tau la polis atau rela atau apa... kdg2 aku kesian tgk depa ni yg terpaksa berkawal tak kira siang dan malam, panas atau hujan.... depa masih tertonggok di pos2 kawalan tuh sampai la hari ni.... Sesekali bila kita bertanya, depa kasi respons baik punya... ok ajer.... tak seperti yg digembar-gemburkan. Tak tau la kann... may be ada segelintir penduduk/pasukan bertugas yg mmg kerek... tapi tak semua... yg minoriti tu la yg mencacatkan keharmonian... Biasa la, yg buruk tu mmg mudah nampak walaupun sekecil kuman, yg baik tu tak kelihatan...

Skg ni, jln dah makin selesa... dah mkn besar (bole 2 way dah)... dah bertar.. dah ada lampu jln.... ada traffic light lagik (ada jln yg masih one way). Cepat depa nih buat kerja.... tenkiu byk2 lah... Start semalam, MPAJ dah mula membersihkan kws runtuhan... Esok, Jumaat keluar keputusan sama ada kws Bkt A'bangsa selamat utk diduki atau sebaliknya...

Balik rumah, ada mcm2 mende nk buat.... maklumlah rumah dah lama tinggal... pas tu nak baca buku utk exam PTK lagik... bab2 kain ni la yg byk ambik masa aku.... basuh, lipat, jemur, gosok... never ending story...

Adussss PTK! Exam Selasa dan Rabu... kelihatan muka2 yg tak puas hati dengan soklan2 yg kuar dlm exam.... hmmm, berserah aje la... nak wat cam ner??? Menggoreng dgn hebatnya... nasib la... kalau masak dgn baik, alhamdulillah.... kalau hangus, nauzubillah.... Aku dpt rasakan yg pemeriksa kertas jwp tu nanti akan berkata2... `mengongnyeeee'... heheheheheh....

Ada byk keje nak wat lagi nih... menyelesaikan masalah kain yg tak pernah berkesudahan... servis kancil dan Myvi... beli buku sekolah... beli baju dan peralatan sekolah... dan mcm2 lagi lahhhh....

3 comments:

safa said...

jgn disebut2 tentang PTK, malunya saya...malu semalu2nya kepada pemeriksa paper...rasa nak pakai tudung saji jer ekekekek

babyarief said...

youne..glad ur already back home. N much glad things were improving really fast.

YaNti ArShad said...

kherun,

bab melipat kain selalunya aku buat stail gotong-royong. secara tak langsung, kita ajar anak jadi independent. bayangkan, aku ada 4 boys. (tolak daughter aku sebab dia memng very particular dgn pakaian dia.) kalau aku sorang yang uruskan semuanya, matilah aku. then, masa lipat kain tulah aku buat 'folding time story', bukan bedtime story.