Thursday, September 24, 2009

Syiannnn Erin

Hari Isnin mlm selasa, kami ramai2 pergi beraya ke rumah wan chik Deresah.... Aku tengah memenuhkan pinggan makan ku dgn lontong (my fav) Erin sungguh berselera mkn kek lapis, satu demi satu kek lapis melapisi isi perutnya... tapi, tiba2 dia menjerit kegelian sbb ada serangga hinggap di telapak tangannya..... dan sungguh malang lagi serangga itu telah menyengat tapak tangannya sbb Erin telah tergenggam serangga itu hidup2... alamatnya...........

Maka Erin menjerit dgn lebih kuat lagi... sakit...sakit... tak pernah aku dengar dia menjerit kesakitan sebegitu rupa... tak berhenti2 dia menjerit sakit.... sakit..... Aku tak tau nak buat apa2... nak cari minyak utk di sapu, tak tau kat mana... maklumlah kat rumah org... tapi aku suh gak abg cari minyak w/pun aku tau dia pun tak taw nak cari kat mana....

Org2 kat sekeliling pun ada yg cemas... tp ramai yg tergamam sbb yg lain2 pun dtg beraya, tak tau nak buat apa... tak taw nak cari penawar kat mana... Akhirnya, selepas abg buang jarum sengat sang lebah.... baru jumpa minyak gamat. Kebetulan pulak mak tam ada (nurse kat spital) dan mak tam telah menyedut bisa lebah tu.... Erin masih lagi menjerit2 dan menggigil2 menahan sakit.... sedihnya ibu tgk princess ibu cam ni... umur belum sampai 5 tahun dah disengat lebah...

Lepas mak tam selesai, bwg yg telah dibelah 2.... ditenyeh2 berkali2 pd tempat yg disengat..... kata wan chik utk hilangkan bisa..."tenyeh byk kali" kata wan chik... "tenyeh lamo-lamo ... biar ilang biso eh"... sambung wan chik lagi... aku pun tenyeh la tak berhenti2 (lama2 aku berenti laaa)... minyak gamat pun disapu2...

Akhirnya, lontong yg dah ku penuhkan dlm pingganku tadi tak bermakan sbb dah ilang selera aku nak mkn.... kesian tgk Erin... Aku tanya Erin (bila dah sampai rumah)... rasa sakitnya cam mana? Al maklumlah, aku sendiri tak pernak disengat lebah... Erin kata "rasa cam dicucuk jarum tajam dalam2.... rasa sakit sangat2". Aku pun cakap kat dia... "esok.... mungkin tangan Erin ni akan bengkak sikit... tapi tak pe... nanti dia elok laaa"... Aku tak nak la esok dia bgn pagi dan terkejut tgk tangan dia bengkak... biarlah dia prepare awal2... dia cuma mengangguk2 tanda paham...

Dan... esoknya.... surprisingly.... tangan dia tu tak bengkak langsung! Kesan gigitan tu je yg merah sikit... Alhamdulillah.... lega.... teringat aku anak Yanti yg kena sengat kat bawah mata dia dan bengkak sehingga hampir menutup penglihatan dia.... Tp Erin tak bengkak langsung... May be sbb mak tam dah sedut bisa tu... atau may be sbb bwg tu... atau may be sbb minyak gamat tu.... apa2pun, jgn biarkan diri anda diselubungi misteri...hehehe... Tp, aku rasa kombinasi kesemuanya la tu....

2 comments:

Don & Nor said...

syiannya dia kak...
haah..sy pun x penah kena gigit lebah...klu penyengat tu rasanya mcm pernah kot...ker..tgk org yg kena gigit penyengat..hihi.
nasib baik dah ok kan kak.

Sumatra said...

huhu...sedihnya..
saya paling tak suka LEBAHHHH...takut sgt..!!nampak je mesti lari jauh..tak pernah kena lagi tapi...rasanya mmg sakit sgt kot..huhu
thank god x bengkak...cian dia..hehe, lebah dtg beraya gak..