Tuesday, December 29, 2009

Cuti2 M'sia 4 : Perlis Indera Kayangan

Plan pada hari dan masa kejadian ni..... nak jalan2 sekitar kawasan berhampiran, tiada arah tujuan... mcm lagu sheril aida le pulak... Jln2, nampak signboard masuk ke empangan Timah Tasoh, nak masuk la..... tp, kws larangan la pulok... ada gamba org kena tembak laie.... maka, tak dapek la kami masuk..... tapi, sekitar kws tu, ada ladang perintis tanaman anggur... pun, bukanlah tempat yg bole dilawati, intai2 je....

ni la pokok anggurnya...
tak sure berbuah @ tak...
maleh lak nak tuka lense camera utk zooooomm
Tapi, akhirnya... dpt gak masuk ke dam ni... bukan thru kws larangan tadi, tapi.... ada simpang lain... ada resort yg ku kira masih dlm construction... ke dah siap (not sure) Yg pastinya, reception resort ni tak siap lagi... Bilik2 dia nampak cam bessssttt jek....

Cantik!
Nama empangan ni diambil sempena gabungan 2 btg sungai i.e. Sg. Timah dan Sg. Tasoh. Keluasan kws tadahan adalah 226km persegi meliputi kws Kaki Bukit dan Padang Besar.... sungguh luas... saujana mata memandang, dengan angin yg sepoi2 bahasa...chewah! Teringat masa aku pegi Tasik Pedu dulu.... cantik gak.... mmg cantik... ala... empangan Langat pun ape kurangnya....

Ada pondok2 kecil utk berehat
Ada buaian...
Sampan pon ada...
ada dibuat xtvt team building kat sini
nak tepek gak muka sendiri
resort
Tgk GPS... apa kws menarik di sekitar.... ada Gua Kelam... nak pegi la.... Tapi, Dania byk soal la pulak... dia ni penyemas (ada ke word ni?) orgnya.. siap suruh janji peluk dia all the way dlm gua (klu pegi). Masa kat Tree Top Walk hari tu, alhamdulillah dia dpt mengawal kecemasannya ituh... klu tak....

Finally... pegi gak..
Masa kami sampai.... hujan
Dan... kelihatan ramai pengunjung
Kali ni aku ingat entrance fee
Sbb aku ada tangkap gamba board neh..
Pose wajibun... depan pintu masuk
Muka Dania yg x ceria... cemas dahhh
Gua Kelam ni gua batu kapur.... ada sungai yg mengalir di bwhnya.. panjang sungai dlm 400m... Asalnya, kws gua ni adalah laluan pelombong bijih timah. Dlm gua ada jambatan gantung .... gayat lagi si Dania... dah la kelam... lalu jambatan gantung lagi... alahai anak ibu... kuatkan semangat!

Cave walk... menarik tempatnya...
Air hujan yg masuk melalui rekahan gua...
(ayat power gittewwww...)
mcm ngeri jekk
Selesai melepasi laluan gua
Nampak tak kapel blakang tu...
Batu ni menyerupai muka org tua
Tp dlm gambar ni x brapa nampak lak
Penghuni gua... tak nampak lak kelawar
Gua kelam ni adalah gua batu kapur yg panjangnya dlm 370m... terletak di kws Kaki Bukit... namanya diambil sempena `kekelaman' dalamannya.... Tp mana2 gua pun mmg kelam dalamnya kan...

Dania yg dah agak selesa dgn surroundings
Dah tak ujan
Ada yg park sampai muka pintu
ya... bacalah sejarahnya

ke kiri....jd wang mu...(ada pdg besar)
ke kanan un... wang mu gak...
Amazingly, she can solve the puzzle by herself after 1 day
beli rubics ni semalam
Jln2 lagi... jumpa ostrich farm
Tak turun dr keta pun... ujan balik..
Ouchhh.... kalau la kena gigit
Heheheh... ke pdg beso balik.... sampai la gelap!
Dinner kat D'Sena
Kakak mkn fish n chips
ni fav Dania.. chick chop
Esoknya, Sabtu... check out hotel... pastinya tak terus balik... sambung lg merayau... Ada Tasik Melati, tp tak se`best' Timah Pasoh...

Ni Masjid Alwi....
Masjid berkubah hitam... tak pernah jumpa lagi
So, jamak dan qasar di sini aja...
Sampai juga di Kuala Perlis
Perkampungan nelayan
Owh! Langkawi di seberang sana
Apa kata.....hmm...ermm...
Cuti dabis... uwang dah susut....
Akar kayu ni remind aku time rambut Erin yg kusut
memerlukan kesabaran yg tinggi utk disikat
ni dah sikat elok2
lunch @ jeti K.Perlis
On d way balik....
Pass by sawah padi yg menghijau
Sampai rumah.... tepat kol 12.00 am...

2 comments:

YantiArshad said...

Kherun,

akhirnya ko sampai di tempat yang aku pernah sampai.

Nape tak g gua kelam 2? rugi la....

tgk entry aku bulan jun 2009.

Kherun said...

yanti, dania tu dh merayu2 jgn masuk..... aku dok jengah2 gak... bole masuk pakai tren lagi...