Saturday, April 17, 2010

Kenapa 7?

Aku baru balik dari kursus haji.... Kursus haji? Dah nak pegi haji ke? Hurmmmm.... nak... nak... memang nak pegi, seru dah ada .... cumaaaaa, JEMPUTAN je belum.... bukannya boleh sesuka hati pergi tanpa jemputan dariNya.... even, klu dah sampai airport Jeddah / Masjidil Haram sekalipun, klu jemputanNya tak sampai.... tak jadi gak kan.....

Sesaje je ikut kursus ni, mana la tau kan, kot2 jd jemaah standby ke.... ilmu senipis selaput bwg, cam na nak mengerjakan haji..... Klu difikir2kan, takut / risau / bimbang nak buat haji ni...... semua ada... bukan takut apa, takut ilmunya tak cukup... itu tak taw, ini tak taw... at last jd jemaah ikut-ikutan je.... klu yg diikut tu betul caranya, tak pe.... klu sebaliknya? Tak mo la jd cam tu... Semua org, klu bole nak memanfaatkan sebaik-baiknya setiap detik semasa berada di tanah suci nnt..... mendekatkan diri dengan Pencipta...... mcm tu gak ngan kami...

Kursus diadakan di masjid kat rumah aku ni je ha.... dikendalikan oleh Datuk Hj Kamal Hj Muhammad, bekas pengurus besar @ Tabung Haji.... Sedang asyik mendengar ceramah, tetiba... ada bakal jemaah ni bertanya..... `Datuk, kenapa kita kena tawaf 7 kali?' Oooopppsssss...... apasal ada soalan cam ni ekkk... aku tak pernah terlintas pun nak tanya.... rasa hairan ada... rasa kelakar pun ada... rasa serius ada jugak... tak ketinggalan juga ada rasa pelik..... tapiiiiiii, nak tau gak..... kenapa ye?

Dalam minggu yg sama juga (sebelum attend class minggu ni), anakanda sulung ada bertanya.... `ibu, Allah suka angka 7 ye?' Aku yg tak de jawapan, menjawab.... `Semua nombor ada maksud masing2.... setiap kejadian ada sejarah dan maksudnya'.... Nampak cam dia tak begitu satisfied, tapi aku biarkan aja.... Tetiba, class minggu ni ada lak org bertanya soalan yg hampir2 serupa....

Berbalik kepada cerita tadi....Datuk penceramah pun tersenyum, aku pun tak mengerti maksud senyumannya itu (chewah!) Adakah dia juga berfikiran mcm aku? Ontah le..... Dengan tenangnya dia menjawab.... Jika tuan/puan sedar..... angka tujuh ini banyak kali disebut dalam Al-Quran..... byk kaitan angka 7 ni dgn alam semesta ni.... Antaranya,
  1. Ada 7 lapis langit
  2. Ada 7 lapis bumi
  3. Ada 7 tingkat neraka
  4. Ada 7 hari dalam seminggu
  5. Ada 7 benua
  6. Ada 7 lautan
  7. Ada 7 planet mengelilingi matahari
  8. Ada 7 lapis elektron
  9. Ada 7 ayat dalam Al-Fatihah
  10. Tawaf, saie, lontar jamrah.... 7 kali
  11. 7 anggota badan bila sujud
Kesimpulannya, angka ini mmg byk kali disebut dlm kitab suci Al-Quran.... Hanya Allah shj yg tahu rahsianya..... Renung-renungkan..... dan.... selamat beramal...

3 comments:

Yanti Arshad said...

family aku pun ada 7 members. sebab tu aku suka no. 7... :-)

Kherun said...

Tetiba aku suke gak no 7 sbb lahir dlm bulan July....heheheh

mommy anis said...

tu laaa...saya pon suka no 7...

coz saya lahir bulan 7...thn 77...