Friday, July 16, 2010

Renung2kan....

Seorang sahabat saya telah jatuh pengsan semasa dipejabat pada minggu lepas.... ingatkan tak ada apa2 yg serius... may be sbb perut kosong ke apa ke.... tapi rupa2nya, keadaannya amat2 serius... ada blood clog di paru2nya... sampai masuk ICU. Menurut Zahir, docs kata to her mum...`your daughter was passing away.....' Subhanallah.... Alhamdulillah, now dia beransur sembuh tapi masih memerlukan rehat yang panjang.....

Nasib baik masa dia pengsan, ada Dayah berhampiran... nasib baik perkara ni tak terjadi semasa dia travel alone to overseas... nasib baik badannya ringan dan memudahkan rakan2 untuk mengangkatnya... (kalau saya, tak tahulah..... pasti org yg mengangkat saya terpaksa berhempas pulas)... Nasib baik Allah masih memberinya peluang untuk berbakti pada ibu-bapanya dan yang penting, untuk menebus apa2 yg kurang....

Sahabat sekalian.... kita tak tau bila kita akan mengadap Pencipta kita. Sekiranya kita dipanggil mengadapNya, sudah cukupkah amalan yang kita kumpul untuk dijadikan bekalan di akhirat, tempat yang kekal dan abadi. Ramai antara kita (termasuklah saya) yang sering melengah-lengahkan mahupun alpa untuk mempersiapkan diri, mengumpul harta yang boleh dibawa mati, bersedia untuk disoal di alam barzakh, meniti siratul mustaqim dengan mudah dan mengimpikan syurga 1st class. Apakah amalan2 kita sekarang ni boleh membantu kita nanti? Asyik mengejar kebahagiaan dunia tapi kebahagiaan yang hakiki tidak diutamakan....

Sahabat saya itu, dia adalah seorang yang baik..... saya kira dia amat bertuah sbb masih berpeluang untuk mengimprove dirinya.... dan indirectly, beri pengajaran pada org disekelilingnya... or... sekurang2nya pada saya....

No comments: