Saturday, April 23, 2011

Pesta Buku dan Hema

22 April hingga 1 Mei, ada Pesta Buku Antarabangsa kat PWTC. Lama tempohnya kaannn.... biasanya dlm 3 hari je. Maka, hari ni, saya sekeluarga pun pi lah ke sana..... Masuk adalah percuma bermula 10 am hingga 8@9 pm. Memang meriah! Segala mcm buku ada dan harga pun mmg murah... Yg kurang syok, org ramai sgt dan sgt bersesak2.... kat surau pun penuhhhhh....

Tapi, kalau pergi time weekdays, ok kott... cuma, bila masa lak nak pegi time keje? Pegi masa balik keje??? Owh, tidak la.... dgn nak jemput anak2 balik sekolah lagi, bg mkn lagi, solat lg, lipat/basuh kain lg, nak prepare utk rutin esok hari lagi.... fuhhh!

Opis saya ni, ada buka tawaran (1/2 hari waktu bekerja) pd sesape yg nak pergi.... baik kan... saya berminat... tapi bos saya tak kasi pegi... dia kata, pegi la time weekend... Hmm, time weekend mmg saya pergi, tp dgn anak2... org punyalah ramai dan anak2 cepat penat... Jadi, bila ada tawaran mcm tu, teringin la nak join (w/pun rasa mmg cam tak munasabah je :P). Lepas tu, saya terpikir... kalau semua boss ckp mcm tu, buat apa di offer cenggitu?? Hmmm...

Kakak (anak dara sulung) mmg dah aim nak pegi booth Ain Maisarah... tp, masa tu, Ain ni tak de... pegi makan dan solat.... tak kose lah nak tunggu... tapi, `penulis bersama' Ain Maisarah ada waktu tu.... maka, bergambar la... apa lagi..


Kedai Pink Ain Maisarah










Dannn... inilah hasil2 shopping @ sana... mostly buku anak2 je... buku cerita dan buku latihan. Saya sempat beli buku Akta 605 (hehe). Saya tak pernah ada yg ori, photostat punye je.... bukan saya yg photostat ye, dpt masa kursus... lalalala...



OTW balik rumah, saya singgah Giant jap... tgh memilih2, saya terpandangkan seseorang dan seseorang tu pun terpandangkan saya... kemudian, kami pandang tempat lain dan menoleh balik ke satu sama lain, serentak. Dia kata... `mcm kenallah'... Saya pulak kata... `Hema ke'? Dia jawab.. `ya... Kherun ke??' Saya pulak jwb `ya'! Owh... Hema... kawan saya masa sekolah di SM Puteri Titiwangsa dulu....
Maka kamipun bertotet-totetlaahhh... dan dia pun kenalkan anak2 daranya pada saya. Salah seorangnya bertudung... Tadi, saya mcm segan nak tanya Hema w/pun terdetik di hati saya sbb saya tak pasti skarf yg dipakainya itu adakah sbg tudung ataupun sekadar fashion? Tapi bila dia kenalkan salah seorang anaknya yg bertudung itu, maka saya pun bertanya... `sudah convert ke?' Dan dia pun mengiyakannya....
Namanya skg, Emma Abdullah... sudah lebih kurang sethn dia dan keluarganya memeluk Islam (about a year). Emma kata, niat tu dah ada since 8 years ago... suami beliau, especially, selalu mendapat mimpi yg pelik2... dan yg latest (saya rasa b4 convert), suaminya mimpi... berada di tempat yg sangat gelap, then somebody held his hand... brought to another place... sungguh terang tempat tu, and suddenly he realized that he is infront of Ka'abah... Allahuakhbar.... meremang bulu roma saya masa dgr ceritanya...
Sebelum2 ni, mak saya ada bercerita... Indian yg jual s/khabar dekat surau tu dah masuk Islam, mak juga ada bercerita... nak pergi rumah keluarga tu, ada buat kenduri doa selamat, dan ada bbrp siri cerita pasal keluarga ni... saya cuma mendengar dan tak sangka pulak Emma lah yg mak maksudkan... what a small world..
To Emma and famili... congratulations... your journey has just begun. Akan ada mcm2 dugaan.... semoga tabah menghadapinya.... mereka beruntung dikurniakan hidayah olehNya sementara masih bernyawa.. lebih beruntung drp org yg dilahirkan sbg Islam ttp tak mengamalkan cara hidup Islam yg sebenarnya.... Ya Allah, matikan kami dlm iman... Amin...

2 comments:

chekpid said...

waa...org tu dapat apc...congrats kak. glamer masuk metro :)

Kherun said...

hehe... tq chekpid