Tuesday, May 10, 2011

Touchingnyee.....

Selamat hari ibu ye.... Saya tak pernah sambut hari ibu pun.... hari bapa ke, hari guru ke... mcm2 hari lah... sama je... byk naw hari itu ini... tak koso den nak layan.... kecuali kalau hari tu hari yg ada kena mengena dgn cuti (yeehhaaaaa...) mcm labour day... baru la best dan bermakna.

Tapi, skang ni... anak2 dah diajar `celebrate' (wish la... to be exact) since tadika lagi... bawak ke sekolah rendah, menengah. Masa zaman saya dulu, mana ada diterapkan benda2 ni... paling2 pun hari guru jek. Terngiang2 lagi sajak yg kwn saya baca masa Drj. 3 dulu...

"Guru.... kau ibarat dian yg membakar diri...
memberi khidmat tanpa minta diganti
Di sekolah kau lah ibu
mengajar, mendidik dan membimbing... tanpa jemu
setiap detik... engkau gunakan utk mengajar kami..."

Serius! Itulah kata2 dlm sajak tu yg 100% masih melekat dlm kotak ingatan saya... tah kenapa tah. Boleh ingat 100% lagi... Intonasi kwn saya tu pun saya boleh ingat lagi... tp, siapa yg baca saya tak ingat... perempuan la....

Haih! Melalut lak dah.... Ada juga saya terbaca yg sambut hari ibu ni haram. Sebab dikenal pasti sbg perayaan musim bunga org2 Greece sbg penghormatan thdp Rhea, ibu kpd tuhan mereka... wallahualam... Tapi, bagi saya yg kurang ilmu ni... it depends on niat dan cara kita melaksanakannya....

Hmmm... anak2 saya bagi bunga dan kad... Yg plg touching, Dania la... dia bg sorok2 dlm drawer yg saya pasti akan buka utk ambil sikat utk bersikat. Ayat dia pun... menyentuh kalbu. Kakak pun sama gak... konon2 nak berahsia dgn saya tp tak sabar nak bg... adik pun sama... saya tersentuh dr segi lain.... sila baca.....

Ni bunga dr kakak... saya tak taw nak letak mana
last2, letak kat sini... jd hiasan almari...

Kad ni Dania buat sendiri... tah bila masa dia buat tah
She wrote "Dania sayang sangat ibu sbb ibu telah menjaga
Dania sehingga Dania besar. Selamat Hari Ibu.
Dania sayang ibu. This is for you mummy"

Terharu pulak saya baca...
"Kad ini untuk ibu. Selamat hari ibu.
I love you mummy.
Dania sangat2 sayang mummy.
Dania harap ibu akan ceria selalu
Ibu juga selalu ceria akan Dania.
Ibu jaga Dania masa Dania sakit
Ibu juga melahirkan Dania dalam kesakitan

Yg ni Erin kasi... yg sedihnya bila dia kata "Ibu... Erin tak de kad mcm Kak Nia... Erin tak pandai lagi nak buat mcm ni. Nanti, kalau Erin dah pandai dan ada kertas mcm ni, Erin buatkan kad utk ibu lagi ye"... Alolololorrrrr... Saya tak expect apa2pun....

Dia suruh baca ikut arrow.... dia tulis
"This card for you
Happy mother's day mummy,
I love you
You soooooooooo prity"

Hahahaha... bab spelling `prity' tu yg best tu..... I LOVE THEM VERY MUCH! Moga2 saya masih dipinjamkan nyawa sehingga anak2 saya sudah boleh mencari rezeki sendiri.... Ya Allah, kurniakanlah mereka rezeki yang melimpah ruah.. lindungilah mereka di mana sahaja mereka berada dan kurniakan mereka kesihatan yang baik-baik. Semoga mereka menjadi hambaMu yang cemerlang di dunia dan akhirat... Amin..

3 comments:

Suhaila Aziz said...

bestnyer akak... semua menyejukkan... lambatnye nk tunggu anak2 su besar n pandai cam anak akak.. hrp2nye pandai2 n menyejukkan la...

Don & Nor said...

mmg touching kak...bukan stakat bergenang...dah berjurai pun ayoo matooo....sy pun nak publish gak yg iman wat utk saya...tp x smpt2 lg...kuang3x...

mama3A's said...

mmg touching....