Thursday, September 29, 2011

Sedekad lebih penantian

Saya (dan famili la, of kos....) telah berpindah dari Wangsa Maju ke kediaman skg pada hujung tahun 1999. Awal tahun 2000, Pak Itam saya telah menanam pokok mangga kat depan rumah. Bukan depan rumah saya je, rumah Mak Su kat Balakong punnnnn... Kiranya usia pokok mangga saya dan Mak Su adalah sama.

Pokok mangga Mak Su menghasilkan buah dengan lebatnya.... slalu sgt berbuah, siap boleh sedekah2 lagi.... Tapiiii...... pokok mangga saya malu nak berbuah. Mcm2 petua diaplikasikan (cewah, apahal skema pulak entry kali ni), tp tak juga berjaya memujuknya.... Walau mcm manapun, ia masih tetap berjasa me`redup'kan kereta saya dan juga kereta jiran saya apabila di parking dibawahnya.... dah bbrp kali niat nak tebang, tapi..... sayang jugak.

Tapiiiii.... hari tu pokok mangga ni mula berbunga. Hati kami pun berbunga2 juga mengharapkan bunga akan menghasilkan buah. Dulu, pernah juga berbunga sekali, tapi bunga tu tak jadi.... gugur ke bumi (alalala... knape skema sgt ni)...heheheh.

Alhamdulillah, akhirnya bunga berjaya bertahan sehingga menjadi buah. Untuk pertama kalinya setelah 11 tahun ditanam, POKOK MANGGA SAYA TELAH BERBUAH.


Nikmatilah gambar buah2 ni.... teruja betulll
Itulah.... akhirnya, ada juga rezeki dari pokok mangga ini dan insyaAllah boleh merasa isinya. Ntah manis, ntah masam.... Wallahuallam.

Dalam hidup ini, kita tak boleh cepat putus asa sekiranya kita tak dpt apa yg kita hajati. InsyaAllah, Allah akan memakbulkan permintaan kita cuma kita tak tahu bila... cepat atau lambat... Atau mungkin bukan kita yg menerimanya tetapi anak/cucu cicit kita... dan mungkin juga Allah tak beri seperti mana yang inginkan, tapi diberi dalam bentuk yang lain.... cuma kita yang tak perasan. Setiap apa yang dikurniakan, itulah yang terbaik buat kita....

Contoh yg sgt mudah.... pokok mangga ni la.... siapa tahu ia akan menghasilkan buah satu hari nanti. Dulu, mcm2 jangkaan keluar... takkan berbuah la.... pokok jantan la. Tapi, akhirnya..... berbuah juga....

Manusia..... yang sedihnya, bila susah... sakit... kecewa.... masa tu lah nak ingat kepadaNya.... Bila senang, sihat, gembira, bahagia??? Mungkin juga ingat, tapi tak sehebat ingatannya semasa derita.

~Muhasabah diri....~

Monday, September 5, 2011

Selamat Hari Raya...

Salam Aidil Fitri...

Korang punya suasana hari raya cam mana? Saya, cam biasa je.... Hmmm, tak de mood tak update ni... tapi saya dan keluarga, nak minta maaf jika ada salah dan silap yg kami lakukan sama ada sengaja ataupun tak sengaja... Maafkan kami ye....

Korang2 semua, sesape yg ada buat salah kat saya... jgn risau.... dah lama saya maafkan... hehehe, tetiba je. Org2 yg saya kenali ni semuanya baik2 belaka... alhamdulillah... Saya dikelilingi oleh keluarga yg penyayang dan memahami, dikurniakan sahabat handai yg gojes dan terbaek!!!

Selain dari balik kg dan menziarahi sanak saudara, aktiviti tak hengat yg saya buat adalah marathon citer Nora Elena... hahaha... dr episod 1 sampai 24 ko! Apo la paedah eh tu... ontahlah... anak2 semua kena mengalah ngan saya... hahahaha.... eh, oklah.. dah citer lain lak...

Kalau ada mood nnt, saya citer la citer raya....