Sunday, October 2, 2011

...................................

Hari Khamis mlm Jumaat hari tu, buat majlis doa selamat sempena pemergian kami (dan ada lg 2 org jemaah) ke tanah suci nanti, khusus utk qariah Bkt A'bangsa... buat kat masjid. Semalam kenduri kecil2an, doa selamat... saudara-mara terdekat je. Mcm biasa Bang Long lah yg memimpin majlis...

Alhamdulillah, majlis berjalan lancar.... dan tetamu hadir sampai ke malam. Mana2 sahabat yg nak dtg ziarah, saya jemput terus ke rumah hari Sabtu tu. Thanx (Nad AR) for coming.... dan Ekyn... (Kyn, aku sgt1000X appreciate your visit... kindness, advises... everything... Ko mmg tak pernah jemu bg semangat kat aku). Zeti is coming over this morning...

Mlm ni, ramai gak uwan2 dan mak sedara tido rumah. Kebiasaannya, kalau Mak Su ada, anak2 saya ni nak tido ngan anak2 Mak Su. Saya ingat, semuanya mcm tu lah mlm tadi... tapi, tak... semua nak tido ngan kami. Sejak seminggu lepas, semua anak2 tido ngan kami.

Mlm tadi bila semua dah ready nak tido (I mean dah masuk bilik) saya menyambung mengemas2 brg2 keperluan yg perlu di bawa... Dania dah menggesel2 kat tepi saya. Lain macam aje, tengoknya.... mukanya sedih, matanya berkaca.... Terus saya peluk dia erat2.... dan air mata dia mengalir laju.....

Dania berkali2 suruh saya merayu kat TH mintak balik Malaysia cepat... Saya senyum aje dan tak respon pd pertanyaan dia sbb saya tak boleh nak janji. Saya tau, mintak balik cepat... susah, tp kalau nak balik lg awal... senang... Ekyn pun berkali2 ckp mcm tu.

Hati ibu mana yg tak tersentuh..... mcm2 saya cuba pujuk hatinya... ~nnt, ajak la uwan pegi mkn McD ke... KFC ke... ajak Wan Su tido rumah... ajak uwan pegi rumah Wan Su... bla.. bla.. bla...~ Tapi, semua tu tak mampu nak menceriakannya balik....

Erin? Erin looks like ok... may be dia belum terasa kehilangan lagi... Kakak? Saya tau dia nangis, cuma tak tunjuk kat saya... Obviously, mlm tadi... anak2 saya ni jadi pendiam.... Kalau takkkkk, selagi tak tutup lampu, dorang ni akan kecoh, bising dan bergelak ketawa lagi (w/pun berkali2 saya sound takut jiran sebelah terganggu)...

Lain.... suasana mlm tadi sungguh lain......

Beratnya hati saya... Saya tau, Allah akan memelihara mereka sepanjang ketiadaan saya dan abg... Saya tau, jiran sekeliling akan bantu saya menengok2kan mereka... Saya tau, saudara mara saya akan mengambil berat kebajikan mereka... Tapi, saya tetap rasa lainnnnnnnnn.... Saya sgt2 tersentuh melihat mereka mcm tu......

Ya Allah, berikan kekuatan kepada saya utk tidak menangis semasa di Kelana Jaya nanti... tapiiiiiiiiiiii....................... saya kenal diri saya sendiri... saya tak akan mampu menahan kesedihan.. saya ni kan c.e.n.g.e.n.g. (paham ke... penyedihhhhh...).

Dari mula dpt berita saya dan abg dipilh utk menunaikan haji.... hati saya sentiasa gembira.... terasa semua perkara2 yg menyedihkan saya tertimbus dengan kegembiraan tersebut.... Saya jangka saya akan terus senyum hingga ke hari ini.... Bukan niat saya utk meminggirkan perasaan anak2, cuma saya tanak layan perasaan saya lebih2.... sampai ke mlm tadi, saya rasa saya masih gahhhh...

Tapi...... Dania dah feeling2... saya... saya.... Haih, sukar nak ceritakan apa yang saya rasa skg ni...

Semalam, ada juga kwn2 masjid mak dtg ziarah.... cerita kat saya yg mak terus tepon dia sebaik shj dia dpt berita (dari saya) yg saya telah mendapat jemputan sebagai tetamu Allah.... dan dia bercerita... mak nangis.... mak nangis bagi tau kat dia....... sedih dan gembira..... tapi, mak tak pernah tunjuk kat saya kesedihannya itu.... sepanjang tempoh ni, mak sentiasa tunjuk muka gembira..... Ya Allah, lindungilah harta yang paling berharga yg bakal ku tinggalkan ini... ibu dan anak2ku....

Saya paham... saya paham semuanya... Bak kata Bang Long semalam (semasa memulakan majlis), jgn dirisaukan keluarga dan harta benda yang ditinggalkan... tumpukan perhatian kpd ibadah haji.... Ye, saya paham dan terlebih2 paham.... Tapi, kenapa tiba2 saya rasa tak kuaatttt.... tsk.. tsk.. tsk...

Sahabat saya sekalian... saya mohon maaf, maaf sangat2 sekiranya saya pernah menyakitkan hati kalian, buat kerja tak betul, mengumpat, termakan, terminum, apa2 shjlah.... Saya mohon dimaafkan... InsyaAllah, saya akan sampaikan hajat sahabat2 sekalian di tempat2 yg mustajab utk berdoa di Madinah dan Mekah nanti... Doakan saya dan suami dikurniakan kesihatan yang baik sentiasa agar kami dapat mengerjakan haji dengan sempurna....

Kami insan yang bertuah, yg telah dijemput menjadi tetamu Allah di usia muda (InsyaAllah). Saya harap, sahabat2 sekalian juga bakal mendapat jemputan dariNya.... Amin.

3 comments:

anitadiana said...

taniah kherun..ita seronok bila dapat tahu.. kherun dan suami pergi menggerjakan haji di usia yg muda..semoga di permudahan segala urusan di sana ya...sabar lah tentang anak2 tu...mesti sedih dan rindu dan teringgatkan mereka....terus fokus kat ibadat haji alhamdulilah..ita seronok bila dengar kherun dan en.ishak dapat gi..semoga selamat pergi dan kembali dan mendapat haji mabrur..amin......

iBu ZulFaQar RayYaN said...

Selamat menunaikan haji kak kherun.semoga kak kherun selamat dan tenang disana.saya pun minta maaf dengan kak kherun kalau ada mengumpat.hehe.0-0 ya kak :)

chekpid said...

tahniah sis menjadi insan terpilih yang dijemput ke sana. Sedih saya baca entry akak.mom instinct, maybe :(