Sunday, July 29, 2012

Allah, sembuhkan dia...

Assalamualaikum...


Sepupu saya (saya panggil - Kak Lang) sedang sakit... Umurnya tua setahun dari saya. Dulu, saya sangat rapat dgnnya... Masa cuti sekolah, saya sering tinggal di rumahnya. Byk cerita kami kongsi bersama. Kak Lang adalah seorang yang ceria, baik, kelakar dan semua org amat menyenanginya. Bila masing2 berumah tangga, lama2 dah agak renggang. Lagi2 bila anak dah makin bertambah. Masing2 sibuk dgn urusan rumahtangga dan kerjaya. 



Kak Lang sedang sakit perut yg amat sgt. Dah lebih kurang 3 bulan. Mula2 masuk DEMC... pas tu keluar... tapi sakit balik. Doc DEMC tak dpt cari punca sakit. 

Pas tu, sakit lagi... sakit yg tak tertanggung. Pindah ke DSH.. Doc kata reflux. Warded bbrp hari dan keluar... But, still sakit. Sakitnya dtg berulang2. Suatu ketika, dah tak tahan sangat.... suaminya hantar semula ke DEMC (lebih dekat dgn rumah) dan Kak Lang merayu utk dibedah. Dia dah tak tahan sangat. Saya tak sanggup melihatnya (waktu sakitnya dtg) dlm keadaan sakit. 

Operation berlangsung 6 jam (ke 4 jam - saya tak ingat). Doc operate dan mencari apa yg tak kena dgn perutnya. Akhirnya, Doc jumpa suatu abnormality dlm perutnya (tak pandai saya nak xplain). Saya lihat, luka operation lebih panjang dari luka bersalin. Ingatkan, sakitnya berkurang slps operate, tapi.... rupanya tidak.

Perubatan moden dan cuba... kaedah tradisional pun cuba jugak... Dah jumpa Harun Din, Pak Engku (sihir) dan sorang lagi kat Tampin... tapi, tak ada perubahan. Badannya semakin kurus... mukanya semakin cengkung.

Skg ni, masuk balik DSH. Doc DSH bising.... kenapa operate. Habis tu.... tak kan nak dibiarkan mcm tu aje. Setakat ni, Doc hanya kasi ubat tahan sakit. Tak buat apa2 dah... sbb semua prosedur dah di buat tapi keputusannya tak de apa2... Kalau ada pun, reflux tu la... Tapi, tak kan sampai mcm tu skali sakitnya....

Saya sangat tak sampai hati melihatnya menderita mcm tu.... Kalau saya sendiri dah rasa mcm tu, suami dan anak2nya apatah lagi. Masing2 dah buntu tapi tetap tak putus asa. Sampai skg ni masih mencari2 lagi kaedah yang boleh membantunya. Kalau tak dapat menyembuhannya pun, at least dapat kurangkan sakitnya pun, jadilah...

Bila jadi mcm ni, terasa kebahagiaan keluarga diragut sekelip mata. Anak2 hilang keceriaannya. Kerjaya... tak tahu mcm mana. 

Allah... bersyukurlah saya sekeluarga masih boleh menikmati kehidupan seperti biasa. Anak2 masih bergelak ketawa. Rutin hidup berjalan seperti biasa. Rutin yg biasa menjadi lebih bermakna dapat menikmati Ramadhan dan bertarawikh di masjid. Allah... syukur. Semua yg saya nikmati sekarang adalah nikmat yang tidak dapat saya dustakan. 

Saya sangat2 bermohon, jika ada yang tidak senang melihat kebahagiaan Kak Lang sekeluarga.... saya mohon agar Allah lembutkan hatinya utk menghentikan semua ini. 

Kepada Kak Lang... apabila Allah mengasihi hambaNya, maka akan diturunkan ujian buatnya. Dalam menghadapi ujian seperti ini, kesabaran adalah yang paling utama. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud;
Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri ataupun lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa.
(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Surah Al Baqarah (Ayat 286);
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.

Ya Allah,
Lindungilah kami dari mara bahaya dan mala petaka...
Lindungilah kami dari jin, iblis, syaitan yang direjam....
Lindungilah kami dari manusia yang kejam...
Hanya kepadaMu kami memohon dan meminta pertolongan....
Aamin.... 
Yaa Rabbal Alamin..
   

3 comments:

Anonymous said...

youne..i do not know how to get to u since u're not on fb anymore..sorry, tak call, the phone dgn hubby n dia lupa inform me later. I'm back in nihon btw. Selamat berpuasa

Kherun said...

it's ok. Agak2, kalau aku sms ko skang ni, ko leh baca tak? hehehehe.... emel me, dear...

Suhaila Aziz said...

tu la.. sian dia.. kite kena slalu bersyukur kak kak.. kdg2 dh rasa susah, rupanya ade org lain lg susah.. cuma bentuk kesusahan tu berbagai rupa..