Wednesday, September 12, 2012

Beraya Bersama Sahabat

Assalamualaikum...

Kali ni, cerita bergambar mengenai ziarah raya bersama sahabat2 yang sama2 direzekikan Allah untuk menunaikan haji pada tahun lepas.

2 Sept 2012, kami... iaitu saya, Kak Mar dan Kak Ainul berkumpul di rumah Ustazah Yati di Puncak Alam. MasyaAllah..... Jauhnya tempat tu. Tapi, memandangkan saya dari rumah sepupu saya - Kak Lang di Alam Budiman... makanya, tak terasa sangat kejauhannya.


Tgh skype dgn husband K.Yati, Dr. Rosli yg sedang bertugas di Lubnan

Bersama Dato' Mar, Ust. Yati dan K.Ainul

6 Sept, 2012...Shaha pula dtg rumah saya. Hari ni juga BB saya hilang di ofis. Cuai betul saya ni. Ni dah kali kedua saya kehilangan hp. Tak pe... bukan rezeki saya. Cumanya, saya ralat sbb kehilangan nombor2 yg dlm hp tu la. Dgn BB tu la saya captured gambar2 kenangan musim haji 1432H. Sangat sedddiiiiihhhhhhh....

Dan masa tu, perkara yg plg merisaukan saya adalah..... risau jika Shaha tak dpt contact saya. First time dtg sini, mesti dia tercari2 kan... Saya cuba call dia melalui no yg tertera dlm acc FBnye.. tp dah tak aktif. Akhirnya, saya teringat yg saya pernah tangkap gambar satu page yg memaparkan nama dan alamat bbrp org sahabat haji (ni kes malas nak tulis, maka... tangkap gambar je).

Malangnya, gambar tu pulak ada dlm BB saya yg hilang tu... Owh, tak pe... Dah save kesemua gambar tu dlm lap top usang saya nih. Dan... akhirnya... dapat juga saya menghubunginya...


Saya dan Shaha

Bersama 2 org putera Hjh Shaha dan Hj Zali... ada lagi 3 org
Yang bagusnya... semua masuk sekolah tahfiz
Saya terasa sangat kerdil....

8 Sept pula, Shaha jemput dtg rumahnya di Setapak Indah. Actually, ramai yg dtg di sebelah siang. Tapi, disebabkan saya ada urusan lain di UKM dan kakak pula bersekolah ptg... makanya, kami hanya sempat dtg selepas Maghrib. Di sana... Kak Ainul dan Kak Syikin dah siap sedia menunggu.... Makanan yg disediakan semuanya sedap2... 

Bersama Shaha, K.Ainul dan K.Syikin

Depan rumah Shaha

Ooopps... tambah satu lagi... Sebelum pergi rumah Shaha, saya singgah di rumah sahabat lama saya ~ Hawa. Suami Hawa sedang mengidap kanser paru2 yang dah merebak ke hati dan tulang. Allah.... hebatnya dugaannya. Dulu dah stop kimo, tapi kali ni sel kansernya dah kembali aktif. Dah la.... saya tak boleh citer lebih2, nanti saya pulak yg sedih lebih2....




Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 153 yang bermaksud... ~ Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah bersama orang-orang yang sabar ~

Dan seterusnya, Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 155-156 yang bermaksud... ~ Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata inna lillah wa inna ilaihi rojiun (sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali)

Wahai diri.... muhasabah dan bersyukurlah atas setiap nikmat yang dikurniakanNya....


No comments: