Saturday, September 29, 2012

Budget 2013: Apa Yang Menarik Perhatian Saya

Assalamualaikum...

Tak pernah saya nak menulis pasal belanjawan.... tapi, belanjawan kali ni, nampak cam menarik. Sebagai rakyat biasa, fokus utama... haruslah Fokus 5: Mensejahterakan Rakyat.


Yang saya suke...... yang direct kena pada saya lah. 
  1. Bonus - 1.5 bulan gaji... yang ni, semua penjawat awam dapat manfaatnya... mesti lah semua org suka, kan. Rasanya.... tak pernah dapat bonus lebih dari sebulan. Allah... berkatilah rezeki ini. Jom kita tingkatkan sedekah kepada yang memerlukan. Jom kita tingkatkan saham akhirat... Jom wakaf!
  2. Kadar cukai pendapatan diturunkan 1 mata peratusan... alhamdulillah. Jom tingkatkan amaun zakat!
  3. Program bantuan sekolah ~ RM100 kepada pelajar sekolah.
  4. Program Baucar Buku 1Malaysia ~ Alhamdulillah, RM250 kepada student cam saya... hik..hik..hik..
  5. Pelepasan cukai SSPN naik dari RM3K ke RM6K.... jom tingkatkan caruman SSPN!

Satu lagi.... syukur... Kerajaan beri kemudahan kepada pencarum KWSP yang ingin melaksanakan Rukun Ke 5. Boleh buat pengeluaran di akaun 2 (max RM3,000) bagi jemaah muassasah. Allah... Allah... semoga lebih ramai berpeluang mengunjungi Baitullah. 

Hmmm... mana Kerajaan dpt duit byk2 ni ye.... hutang negara meningkatkah?

No comments: