Wednesday, July 24, 2013

Mangga Oh Mangga

Assalamualaikum...

Musim mangga mula mengeluarkan bunga ke sekarang ni? Saya tengok pokok mangga jiran saya lebat berbunga. Tapi pokok mangga saya tetap maintain tanpa bunga. Sepanjang hidupnya, (di tanam tahun 2000), hanya sekali mengeluarkan buah... itu pun pada 2011. Ada saya cerita dulu kat sini... Sedekad Lebih Penantian.

Tapi... walaupun berbuah hanya sekali.... buahnya sangat2 baik berkualiti. Sangat manis, tak berulat langsung dan sangat besar serta panjang. Ada yang hampir sama panjang dengan pembaris panjang. Pernah jumpa kat Giant (saiz yang sama) di jual dengan harga hampir RM10 sebiji.

Selepas tu... pokok ini kembali seperti sedia kala... tidak berbuah tapi tetap utuh sebagai tempat teduhan kereta saya dan jiran sebelah. Daun-daunnya berterusan gugur ke bumi... tapi saya dah pesan kat Susta (Susta kan ada.... hehehe) untuk sapu/kutip daun kering tersebut TERUTAMAnya yang gugur ke kawasan jiran sebelah.

Pokok mangga saya yang `segan' berbuah

Pokok mangga jiran depan rumah yang lebat berbunga
Tadi, auntie (chinese) sebelah rumah saya ni pun bising pasal pokok mangga saya yang tak mengeluarkan buah. Dia pun teringatkan buah mangga dulu yang pernah mak beri padanya... "Sangat bagus wo" katanya... Lepas dia masuk ke rumahnya, saya pun dok telek2 la pokok mangga ni (tengah panas pulak tu!). Tiba2..... 

Jeng... jeng... jeng....

Saya nampak sedikit bunga...
Alhamdulillah... sekurang2nya sudi juga ia berbunga. Hati saya pun ada bunga juga.... taman belum lagi (hehehe). Mudah2an, panjanglah hayatnya.... Saya cari-cari lagi, lagi dan lagi...

Ada lagi! Dan lagi...



Setakat ni, 3 kelompok tu je yang saya nampak. Tingginya...... cam mana nak balut nanti ye? Isk, dah jauh sangat pikir tu. Ni baru berbunga..... panjang lagi perjuangannya sebelum menjadi buah. Semoga bunga2 ni dapat terus bertahan sehingga boleh dinikmati oleh kami dan jiran2.

Semuanya kuasa Allah kan... 


Sesungguhnya Allah jualah yang membelah (menumbuhkan) butir (tumbuh-tumbuhan) dan biji (buah-buahan). Ia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Yang sedemikian itu kekuasaannya ialah Allah. Maka bagaimanakah kamu palingkan dari menyembahNya (oleh benda-benda yang kamu jadikan sekutuNya)? (Al-An'aam 6:95) 

No comments: