Sunday, October 20, 2013

Alhamdulillah... Rezeki Lagi...

Assalamualaikum...

Sambungan dari Mangga Oh Mangga

Hampir setiap hari saya meninjau2 bunga-bunga mangga yang saya ceritakan sebelum ni. Tapi... lama kelamaan, bunganya semakin sedikit... sedikit... dan akhirnya habis.. jatuh gugur ke bumi. Rasa sedih jugak sebab dah meletakkan harapan untuk melihat pokok ini berbuah untuk kali keduanya... Macam mana pun, rezeki, Allah yang tentukan... 

Tiba-tiba.....

Minggu lepas, masa saya nak start kereta nak pergi UKM (kereta park bawah pokok mangga tu...), Susta ternampak 2 biji mangga tersorok di celah2 daun... 

Teruja sungguh melihatnya
Alhamdulillah.... Siapa sangka.... Rupa2nya, Allah `sembunyikan' dulu rezeki tersebut. Allah nak `surprise'kan saya agaknya. Ye la... Bunga mangga yang saya tunggu tak membuahkan hasil tetapi Allah tunjukkan saya mangga yang dah membesar...  Allahuakhbar.. Syukur alhamdulillah.. 

Sejak dari hari tu, setiap kali keluar rumah... saya pasti menjenguk mangga yang 2 buah itu... Ada lagi tak kat atas pokok tu? Monyet nampak tak? Ye la... bagi saya amat berharga... sebab dia baru berbuah untuk kali yang kedua. Saya mintak abang tolong balutkan mangga tu... Bila teringatkan buah mangga yang dua tu, asyik terfikir2 sama ada nak petik dan peram... atau biarkan aje masak di pokok...

Akhirnya, pagi ni... saya mengambil keputusan untuk memetiknya... Malangnya, sebiji mangga telah terjatuh dan cedera semasa abang memetiknya....

Nampak tak hujung salah sebuah mangga tu...
dah terkopek sikit sebab terjatuh
Besar, kan? Pengalaman lepas... ia lebih besar daripada ini... Tak tahulah, kot2 diperap nanti ia boleh membesar lagi. Tapi mangga yang cedera telah diselamatkan terlebih dahulu...

Sebiji mangga dah dapat semangkuk penuh
Subhanallah... sungguh banyak rahsia Allah yang kita tak tahu... Kisah mangga ni pun dah menunjukkan kebesaran Allah. Di saat saya rasa hampa melihat bunga2 mangga yang menghilang, Allah gantikan dengan mangga yang lain... yang telah membesar dengan jayanya....