Saturday, April 14, 2012

Hari Ketiga di KK, Sabah

Assalamualaikum...

Semalam check in di Tune Hotel, KK yg attached dgn shopping mall 1Borneo. Sgt2 besar mall dia dan hotel ni sgt2 strategik lokasinya. Senang nak dpt bekalan makanan dan shoping. Bilik hotel sgt selesa (utk org kebiasaan mcm saya) dan bersih. Cuma kecik je la... semuat2 katil je... tapi, muat la nak bentang sejadah. Ok la tu... bukannya nak dok bilik sgt pun... utk solat, tido n mandi je.

Harga? Unbeatable... sgt2 murah. Bygkan... saya sewa 2 bilik utk 2 mlm termasuk tv, ekon dan towel... total cost only RM215.02.. ulang sekali lagi... 2 bilik dan 2 mlm ye...

Hari ketiga di KK - 12 Mac, agenda utama adalah melawat ke pulau Sapi. Ada byk pulau boleh dilawati di Taman Tunku Abdul Rahman, Sabah... ada Pulau Sapi, Gaya, Mamutik, Manukan, Sulug... Tak berniat utk island hopping pun... Saya mmg target nak ke Sapi shj sbb nak gi sea walking! Sangat2 teruja utk berjalan di dasar laut.... hokeh.

Hajat saya sebelum menutup mata (hehehe), selain dari keperluan pengisian spiritual.... saya nak la masuk dlm laut... ala2 diving. Tapi, nak dive.... nak kena ada lesen... Sbl ada lesen, nak kena belajar... Sebelum belajar, nak kena `boleh' berenang (ye ke? tibai la...).... Mana saya ada masa nak buat semua tu... tak sanggup pakai swimming suit yg melekat ketat kat badan dan hangkut tong gas kat blakang. Pas tu, mcm la selalu nak ke laut.... mcm2 alasan la...

So, mcm mana nak merealisasikan impian saya tuh? Cara tersenang adalah sea walking. Cara mudah... tak yah lesen2 bagai, tak yah pakai baju ketat... dan selamat (insyaAllah)... Asalkan merasa, dah memadai.... syukur alhamdulillah. Selain itu, boleh berangan2 nak kelihatan spt angkasawan sbb nak kena pakai helmet.

Saya tanya anak2... ada brannn? Hohoho... hanya Erin dan kakak je yg nak... Dania tak mau. Puas la saya pujuk, dia tak mau gak. So, abg kena la teman dia main2 kat pantai je. Saya mcm tak caya je Erin nak ikut sbb kecik lagi... (Kalau tak silap, umur minimum 7 thn kot).W/pun dia dah melebihi 7 thn (skang 8 thn), tapi... adakah dia sungguh2 nak masuk dlm laut? Beraninya diaaaa...

Ajak mak skali... mak kata, tak yah la... nnt, sape nak jaga barang? Hmmmm... Mak terror berenang. Saya?

So, keluar pepagi dan sarapan kat Jesselton Port. Hmm... ok jugak la.. Satu yg saya notis, makanan di sini, sudah improve la... Kalau dulu2, rasa kurreengg sikit... jauh beza dgn Semenanjung... setakat boleh telan je... Sarawak pun gitu. Tapi, kini dah semakin bagus!

Lepas sarapan, beli tiket dulu. Mcm2 tiket nak kena beli daaa..... Boat transfers RM23/pax (hanya ke Sapi shj), conservation fee RM3/pax, terminal fee RM7.20/pax, sea walking RM180/pax. Oh ye... kalau nak buat sea walking, kena beli tiket kat jeti dulu. Kat pulau tak de jual tiket. Sampai jeti Sapi, kena byr lagi.... mcm2 byr.

Gambar wajib 1... naik bot.

Cantiknya... mcm autumn lak

Ikan bilis ke ni?

Gambar wajib 2: Dah sampai jeti Sapi




Sangat2 jernih airnya...

Pukul 10 kena kumpul kat pejabat operasi Sea Walking untuk briefing dulu. Kat sini, kami diberi taklimat ringkas mengenai isyarat tangan asas untuk memudahkan komunikasi di dasar laut, teknik-teknik berjalan dan langkah-langkah kecemasan.

Aikkk... hanya ada kami bertiga (saya, kakak dan Erin) dan sepasang pasangan hmmm mungkin dari Korea. Huh... biar betul. Knape tak ramai nak pegi? Hati mcm gundah gulana skett tp kontrol macho depan anak2. Saya asyik bagi semangat je kat Erin supaya dia tak de perasaan berbelah bhg. Kalau tgk dari air muka dia... ada cam muka neves. Saya letak tgn kat dada dia.... ada mcm debaran.... tapi, agaknya... dia ttp nak buktikan kat Dania yg dia mmg berani. Saya pulak yg risau terlebih.

Selesai taklimat, kami di bawa ke pelantar sea walking dgn menaiki bot lagi. Sampai situ... baru kami nampak org2 lain... Owh, ramai lagi rupanya.... Ada disediakan kasut khas utk dipakai masuk ke dasar laut nnt.

Hati mula teruja dan berdebar2 lak.... Tapi ai ttp menten cool! Risau gak kot2 Erin ubah fikiran last minute.... Risau gak kot apa2 jadi kat bwh tu, kan... Dah la abg tak de... Sape nak tolong pegangkan dia masa turun nnt? Haih... mcm2 saya pikir. Masa briefing td, dorang ada ckp... jgn risaukan Erin tu. Akan ada juruselam yg terlatih yg akan tolong jaga dia, tolong turunkan dia.... Tapi, saya ttp pikir juga... Hati seorang ibu, kaannn....

Turun ke dasar laut kena one by one... by group gak. Group saya dlm 8 org... each group dlm 1/2 jam kat bwh sana. Masa kaki dah jejak ke tangga turun, baru dipakaikan helmet angkasawan tu. Helmet tu, disarungkan terus ke kepala kita. Berat helmet 35kg... bunyi cam berat je, kan... tapi, masuk dlm air tak rasa berat pun... helmet tu akan float sbb ada oksigen didlmnya dan oksigen dlm helmet tu yg menghalang air drp masuk ke muka kita. Ada salur yg bekalkan oksigen dari atas pelantar.

Antara kami bertiga, saya yg turun dulu. Masa saya turun ke dasar tu, serius gemuruh hokeh! Yg saya pikir hanyalah Erin aje... Sdgkan saya sendiri dah gemuruh ya amat, Erin mcm mana pula nnt. Saya tak risaukan kakak sgt sbb dia dah besar. Tangga dia pulak bukan jenis tangga yg tetap tp tangga yg menggapai2 melayang2.... ala2 tali gitu. Rasa mcm terbuai2 jek! Sampai bwh, saya dipimpin ke arah trek yg bertali dlm laut tu. Tali tu utk kita senang nak kontrol badan... kot la terhuyung hayang di pukul arus.

Masa kat dlm tu... serius saya tak berani nak toleh kiri kanan blakang (depan, saya berani la.. kuikuikui)... sbb takut air masuk dlm helmet... kah..kah..kah. Tapi, saya ttp risaukan Erin. Erin turun selepas saya. Bila agak2 dia turun, saya toleh la blakang dan cepat2 saya capai tgn dia... kononnya nak bg dia rasa selamat gitteww... ~ owh, kenapa tetiba saya rasa sgt details cerita saya...~

Daannn.... saya rasa sgt lega bila melihat Erin tersenyum dari sebalik cermin helmet.

Diikuti oleh kakak turun... dan yang lain2... Akhirnya, kami semua dah berada di dasar laut. Dah rasa selesa dgn helmet tu... cuma, mcm biasa pasti ada pressure kat telinga kan...

Wow! Sangat2 chantek.... Subhanallah... sesuatu yg tak pernah saya terpikir utk lakukan. Sangat teruja dengan kehadiran makhluk Allah yg berwarna warni, comel2 dan bebas berenang mengerumuni kami semua. Selama ni tgk dlm tv je... dan sgt2 jeles sbb tak berpeluang nak buat. Bohonglah kalau saya kata saya tak terpikir pasal jerung pada masa tu... hehehe. Juruselam ni akan sentiasa menemani kita... dan sentiasa tolong `jaga'kan Erin. (ada bbrp org divers)

Hmmmm... kalau ada `divers' yg baca cerita saya ni, mesti dorang senyum menyimpul2 dgn ke`jakun'an saya.

Tapi... saya ttp tak berani nak gerak ke hulu ke hilir sbb...
1. Org kiri kanan kami pun tak gerak2... tak berani nak memandai2 memintas
2. Asyik tgk juruselam tu mengumpan ikan2 comel tu dgn mknn
3. TAK BERANI.

Sambil kita menikmati pemandangan `mahal' ni, sambil tu dorang akan merakankan video dan tangkap gambar kita. Harga RM180/pax tadi dah termasuk semua tu....



Ada byk sgt nemo bermain2 keluar masuk dlm coral yg sgt2 lembut tu

1/2 jam kemudian, kami naik semula ke permukaan laut dgn perasaan yg puas hati dan saya sgt2 kagum dgn keberanian Erin. Syabbas beteh!

Dannnn... kami join Dania yg mandi manda di pantai.....


Janji dgn comp. boat (oops! dengan pekerja company boat) untuk pick up kol 2pm. Dorang sgt flexible, actually.... masa boleh adjust tp kena inform awal2 la... kalau tak, akan menyusahkan org la. Tepat kol 2, kami dah bersiap sedia menunggu.



Ke Pulau Manukan dulu, jemput penumpang lain.

Dan, akhirnya sampai semula ke Jesselton.


Dan perut mula berkeroncong.... Singgah makan di Restoran Nasi Padang Ibu... dekat jeti tu jugak. Restorannya selesa dan ada byk pilihan. Rasa pun sedap.





Pas tu, pegi ke pasar Filipina. Dah brapa hari di Sabah, baru hari ni ke sini.... ye la, bila pulak masanya kan... Anak2 pun, dah brapa kali ajak pegi cari souvenir utk cikgu dan kwn2. Sebenarnya, ke pasar Filipina tak de dlm agenda saya hari ni. Memandangkan dah ada dekat2 area situ dan masa pun masih ok... maka, saya bawak je singgah ke sini. Tapi, sekejap je la... nak ngejar waktu solat lagi.



Sila pandang2 aje ye... jgn beli dulu. Survey je dulu apa nak.


Hari ni 12 Mac, birthday Dania. Balik bilik, mlm keluar ke mall cari kek. Mmg tanak beli one whole cake sbb takut tak habis. Oh ye.. fridge tak disediakan dlm bilik... kalau tak abih nak simpan mana.... Beli campur2, so boleh pelbagaikan rasa.



Pas tu, keluar balik.... pi pasar mlm lak...

Saturday, April 7, 2012

Hari Kedua di KK, Sabah

Assalamualaikum...

Hari kedua di KK - 11 Mac 2011, Suboh di Sabah masuk dlm kol 5 am.... dan tak lama kemudian, matahari mula mencelah di sebalik Gunung Kinabalu. Dingin.... sangat2 dingin. Lepas solat, saya dan abg keluar dari bilik, menikmati kedinginan pagi dan udara yg sgt2 fresh. Alhamdulillah.... di kurniakan rezeki utk menikmati keindahan bumi Allah ini bersama-sama familiku sayang.

Puas kejut anak2... jom.. jom.. keluar bilik, jln2 kat luar. Tapi.... tak sorang pun larat nak bgn sbb pagi sgt dan sejuk. Akhirnya, kami keluar berdua, kang terlepas pulak nak tgk sunrise. Rupa2nya, kat luar tu.... ramai lagi yg keluar menikmati suasana pagi di Kundasang. Mcm2 jenis kamera di gendong... dari kecil ke besar... dari lense pendek ke panjang.....


Subhanallah



Tu... tu... chenta hati saya... mcm dlm poskad kan

Bilik kami (dan kebanyakan bilik lain) memang dibina menghadap Gunung Kinabalu. Keluar je bilik, mmg nampak lah panorama2 indah di kaki gunung. Saya pikir2, kalau resort dibina betul2 di kaki gunung, mesti tak nampak panorama2 indah ni... tu sbb ia dibina menghadap gunung (muahahaha... bicara dlm hati pun nak cerita kat org).


Allah... byknya gambar yg saya nak kongsi..

Hmm... dah bangun dan menikmati sarapan dalam kedinginan pagi




check it out... eh! check out...


Destinasi seterusnya.... Poring Hot Spring di Ranau. Boleh guna tiket yg sama utk masuk ke Kinabalu Park tp dgn syarat pada hari yg sama. Memandangkan kami pergi keesokan harinya, kena la byr semula.

Main attractionnya, of course la air panas semulajadi dannnn canopy walk. Canopy walk tu panjaaangggnya 157.8m dan 41m tinggi. Last year, masa bawa geng2 Prg Semaian Bakti.... dah dtg sini.... tapi tak ramai yg nak naik canopy walk tu sbbnya... nak pegi situ, kena panjat bukit sikit, redah hutan.... agak mencabar la. Masa tu, saya dan Farrah je yg beria2 nak naik... even budak2 lelaki pun malas nak susah payah nak pi situ... Since majoriti tanak naik, kami pun tak naik..... huhu.. sedeyyyy...

Kali ni pegi........................................................... hmmm... tak naik gaakkkkkk... kikiki. Kang lama lak mak na tunggu kat bawah. Hahahaha... alasan.


Makanya... rendam kaki je la.... Saya tak rendam pun sbb tahun lepas dah rendam. Hahahahaa.... Apekah?


Mengelintin (owh, serius tak taw nak eja) hati anak2 saya ni nak berendam badan kat sini pulak... tadi rendam kaki je, badan tak rendam. Hmmm... sori le, tak kose ai nak layan....


Dania beria2 nak tengok rafflesia, the world's largest flower. Hmmm... kalau nasib baik, ada la bunga tu sbb dia bukan ada selalu. Bunga ni... kalau kembang pun, 7 hari je... Tak nak menghampakannya, saya pun ringan mulut... tanya je staf2 kat situ... `bunga rafflesia tgh kembang kah?' Setelah bertanya pd org ke 3, jawapannya positif.... jom... jom...

Owh... kami di bawa masuk ke dlm hutan... Mak tanak ikut, tak larat nak jln. Masa nak masuk tu, lalu kws panas... saya mintak la pinjam payung. Bila dah masuk kws hutan, dah kurang panas... tp tetap berpayung. Teringat lak cerita Musang Berjanggut... pakai payung dlm hutan...


Ha... ni yg belum berkembang.... biasanya 15 bulan dia mcm gini

Finally... ni yg dah kembang... Punyalah byk lalat menghurung. Yg dah masuk perangkap pun byk gak... masuk dlm lubang bunga tu.


Pas tu.... pi mana pulak???

Kami pegi ke Sg. Moroli, Kampung Luanti... ke Tagal Fish Spa. Sbl kami ke Sabah, saya dah tunjuk you tube pasal tempat ni, kat anak2. Erin punyalah excited nak dtg sini... tak sabar2 lagi... Hmm, ye la tu....

Masuk sini, kena byr lagi... saya tak ingat brapa... tak catat. Tapi... tak mahal pun. Masuknya, by grouping gak dan satu group di beri masa .... brp lama ha... tak ingat... (tu la padahnya update lambat) Mungkin 7 minit? Atau mungkin 15 minit? Bila habis masa, akan dipanggil naik ke darat. Apa2 la... yg pastinya, rule tu kami tak ikut pun. Sbb.... tak dengaaarrr panggilan itteww. Rasanya, ramai pun yg mcm kami.

Ikan2 tu dilepaskan di sungai ni... ni la Sg Moroli agaknya
Cetek aje airnya... dan ikan tu tak lari ke mana pun..

Eeeeeeiiiiiuuuuuuwwwwwwwww.... gelinya

Ikan2 tu menggigit jugaaaakkkk...

Sihat walafiat ikan2 ni


Erin dan Dania... sudahnya, tak berani nak dekat...
Geli sangat dan takut digigit2 sayang oleh kan2 ni...

Ouch.. ouch..


Naik jambatan gantung ni je la....

Seterusnya.... kami pergi Sabah Tea Plantation. Bersebelahan je dgn fish spa tadi. Ala-ala Cameron aje.... tak de byrn masuk dikenakan. Mcm hidup segan mati tak mau je.... tapi, view ttp superb!


Fuhhh... Penat! Alhamdulillah.... apa yg dirancangkan utk hari ini, semuanya berjln lancar... Kami kembali ke bandaraya Kota Kinabalu, check ini di Tune Hotel.


Saturday, March 31, 2012

Hari Pertama di KK, Sabah

Assalamualaikum...


Seperti biasa.... siaran tertunda edisi tah ke berapa taaahhhhh...


Cuti sekolah hari tu, kami bw famili jln2 ke KK, Sabah. Kena spesifik tu... sbb Sabah kan besaarr. Masa saya kerja di Bhg Akreditasi dulu, saya selalu ke KK. Pasal keje la... tak jln2 ke mana2 pun. Hotel - kolej - hotel - pasar Filipina. Itu aje ulang alik. Tak pernah terpikir nak extend pun sbb tak sampai hati tinggal famili lama2. Satu hari nnt, pasti saya akan dtg ke sini semula utk jln2 bersama familiku sayang! PASTI jika diizinkanNya!

Dah lama tak bw anak2 bercuti. 2 Okt 2011... saya dan abg pergi Haji... balik Haji, saya terus kena attend 6 minggu kursus sampai 30 Disember 2011. Bayangkan.... dah la lama meninggalkan anak2, bila cuti sekolah kami tak dpt nk bw dorang jln2 pula.


Saya booked flight ticket sebaik shj saya confirm tak masuk blaja intake Feb... hehehe. Pas tu, terus buat perancangan nak jln2 mana. Sbb Sabah kan besaaarrr... kalau perjalanan tak teratur, akan berlaku pembaziran masa. Dari satu tempat ke satu tempat..... agak jauh. Lepas dah arrange tempat utk jln2... saya terus book hotel. Sampai 3 hotel... berpindah randah. Kalau cuti tak lulus.... abih saya. Dah upfront beribu2 dah ni (flight dan hotel).



Sabtu, 10/3 iaitu 1st day cuti sekolah... pg2 buta dah kejutkan anak2... seriously pagi buta ye... pukul 3.30 pg. Mak paknya, of kos la bgn lagi pagi. Tapi, mmg dah warning awal2 dah kat anak2 nak kejut awal2... Saya kata... `tak payah mandi la... ibu kejut, terus turun masuk teksi'.... Dorang kata... `TAK NAAAKKKK'. Hmmm, malu la tu... nak pi jln2 ngan muka tak mandi. Dorang nak mandi gak dulu.... hehehe... baguih2. Tahu malu...



Knape pg sgt? Sbb taxi ambik kol 4.30 pg... flight kol 7 lebih. Sib baik ambik taxi awal... punya la lemah lembut driver tu bw.... sampai KLIA kol 6. Mana nak check in, mana nak solat.... pergi bw budak2 dan mak yg pergerakannya pun dah agak slow..... Tapi, alhamdulillah... masuk gak dlm perot k/terbang... tapi dah golongan yg last2.



Knape flight awal sgt? Sbb saya dah plan sampai sana kol 10 lebih... dingdong2 urusan sewa keta.... dingdong2 urusan ke Kundasang (journey dlm 1 1/2 jam)... plan dah perfect dah. Saya mohon pada Allah agar semuanya berjln lancar spt yg saya rancang demi menggembirakan hati anak2.... Sabah cepat gelap doonngg...



Sampai KKIA je, lepas ambik bag terus gi sewa keta. Ambik keta Exora... dan dpt rate yg sgt2 bagus (agaknya la). Sehari RM200 + RM26 insurance. Kami sewa dari hari Sabtu (10/3) hingga Rabu 14/3).




This was the car




Tempat pertama kami pergi adalah Rumah Terbalik di Tamparuli.... Tamparuli ni on the way to Kundasang dah... Rumah ni, baru je dirasmikan semalamnya (9/3). Tiket masuk utk dewasa adalah RM10 dan kanak2 den dah lupoooo... Nak masuk kena berperingkat2.. dlm 10 org satu group. Kenapa ek? Sbb akan ada tourist guide yg akan masuk bersama dan bercerita perihal keluarga yg mendiami rumah ni. Erk! Ada org stay sini ke? Hmmmm.......



Beli tiket dulu ya buk!




Satu je rumah yg terbaliknye pun. Dorang tak kasi tangkap gambar dlm tu.... Kenapa ye? Sbb nnt gambar tu tersebar... dan akan kuranglah daya tarikan rumah ni. Tapi...... ada je gambarnya dlm gugel...... Ce gugel.. ce gugel...




Kuatnya Erin....



love of my life



Keta dari Johor?




Pas tu... kami pun meneruskan perjalanan ke Kundasang.... Hari mcm nak hujan. Sampai di Kundasang... suasananya.... sejjjuuukkkk.... berkabus! Tak payah on ekon keta.... bukak tingkap je. Masuk Kinabalu Park dulu.... Masa thn lepas, saya ke sini dgn group Prg Semaian Bakti. Tapi tak masuk sampai ke dlm2 nun.. Tiket masuk murah je.... dan tiket yg sama boleh guna di Poring Hot Spring, Mesilau dll tp dgn syarat... guna pada hari yg sama.



Resort di Kinabalu Park



Kat sini, dah hampir ngan tempat mula mendaki



Caaaaayyyaaaannnggg Uwan!



Pas tu... ke Desa Dairy Farm



Memang sengaja nak dtg hari Sabtu sbb hari ni adalah hari perah susu.
Sampai 5.30 je.... So, mesti sampai sini b4 5 pm.



Kena bayar gak masuk sini.... tak ingat dah brapa
Mana lembu2 ni nyorok????



Owhhh... dlm kandang ghopenya... nak perah susu
td>



Sbl susu diperah, para pekerja akan membersihkan dulu nenen lembu tu...
Sambil susu diperah... lembu tu diberi mkn.. padankan `dok ontok2' jo..



Sabar menunggu giliran.... baik je depa ni



Seronok anak2 saya tgk... `live'



Tu diaaaaaa............



Sejuk wooo.... masa ni




Tgh menemuduga ke?



Kws sekitarnya amat cantik.... dan mendamaikannnn





Singgah solat di surau ni.... pakai lg ke tak surau ni...
Nampak cam tak pakai, tp tulisan di white board nampak baru
Solat je la..... Maghrib awal kat Sabah ni... awal sejam, kang tak sempat



Okay.... tamat cerita hari pertama. Alhamdulillah.... semuanya ok seperti yg dirancang. Singgah mkn di kedai mkn (kena berhati2 kat sini... nampak mcm Islam, tp mungkin bukan). Harga sgt2 berbaloi.... order sepinggan nasi goreng, boleh 2 org mkn.... hehehe... tapi abis aje, sbb sejukkkk... perut pun berkeroncong.



Lepas mkn, baru la pi check in kat Kinabalu Pine Resort.... dok satu mlm jaaa...