Thursday, September 29, 2011

Sedekad lebih penantian

Saya (dan famili la, of kos....) telah berpindah dari Wangsa Maju ke kediaman skg pada hujung tahun 1999. Awal tahun 2000, Pak Itam saya telah menanam pokok mangga kat depan rumah. Bukan depan rumah saya je, rumah Mak Su kat Balakong punnnnn... Kiranya usia pokok mangga saya dan Mak Su adalah sama.

Pokok mangga Mak Su menghasilkan buah dengan lebatnya.... slalu sgt berbuah, siap boleh sedekah2 lagi.... Tapiiii...... pokok mangga saya malu nak berbuah. Mcm2 petua diaplikasikan (cewah, apahal skema pulak entry kali ni), tp tak juga berjaya memujuknya.... Walau mcm manapun, ia masih tetap berjasa me`redup'kan kereta saya dan juga kereta jiran saya apabila di parking dibawahnya.... dah bbrp kali niat nak tebang, tapi..... sayang jugak.

Tapiiiii.... hari tu pokok mangga ni mula berbunga. Hati kami pun berbunga2 juga mengharapkan bunga akan menghasilkan buah. Dulu, pernah juga berbunga sekali, tapi bunga tu tak jadi.... gugur ke bumi (alalala... knape skema sgt ni)...heheheh.

Alhamdulillah, akhirnya bunga berjaya bertahan sehingga menjadi buah. Untuk pertama kalinya setelah 11 tahun ditanam, POKOK MANGGA SAYA TELAH BERBUAH.


Nikmatilah gambar buah2 ni.... teruja betulll
Itulah.... akhirnya, ada juga rezeki dari pokok mangga ini dan insyaAllah boleh merasa isinya. Ntah manis, ntah masam.... Wallahuallam.

Dalam hidup ini, kita tak boleh cepat putus asa sekiranya kita tak dpt apa yg kita hajati. InsyaAllah, Allah akan memakbulkan permintaan kita cuma kita tak tahu bila... cepat atau lambat... Atau mungkin bukan kita yg menerimanya tetapi anak/cucu cicit kita... dan mungkin juga Allah tak beri seperti mana yang inginkan, tapi diberi dalam bentuk yang lain.... cuma kita yang tak perasan. Setiap apa yang dikurniakan, itulah yang terbaik buat kita....

Contoh yg sgt mudah.... pokok mangga ni la.... siapa tahu ia akan menghasilkan buah satu hari nanti. Dulu, mcm2 jangkaan keluar... takkan berbuah la.... pokok jantan la. Tapi, akhirnya..... berbuah juga....

Manusia..... yang sedihnya, bila susah... sakit... kecewa.... masa tu lah nak ingat kepadaNya.... Bila senang, sihat, gembira, bahagia??? Mungkin juga ingat, tapi tak sehebat ingatannya semasa derita.

~Muhasabah diri....~

Monday, September 5, 2011

Selamat Hari Raya...

Salam Aidil Fitri...

Korang punya suasana hari raya cam mana? Saya, cam biasa je.... Hmmm, tak de mood tak update ni... tapi saya dan keluarga, nak minta maaf jika ada salah dan silap yg kami lakukan sama ada sengaja ataupun tak sengaja... Maafkan kami ye....

Korang2 semua, sesape yg ada buat salah kat saya... jgn risau.... dah lama saya maafkan... hehehe, tetiba je. Org2 yg saya kenali ni semuanya baik2 belaka... alhamdulillah... Saya dikelilingi oleh keluarga yg penyayang dan memahami, dikurniakan sahabat handai yg gojes dan terbaek!!!

Selain dari balik kg dan menziarahi sanak saudara, aktiviti tak hengat yg saya buat adalah marathon citer Nora Elena... hahaha... dr episod 1 sampai 24 ko! Apo la paedah eh tu... ontahlah... anak2 semua kena mengalah ngan saya... hahahaha.... eh, oklah.. dah citer lain lak...

Kalau ada mood nnt, saya citer la citer raya....

Tuesday, August 23, 2011

Mengadu pada blog sendiri


Saya..... saya.... saya....

Nak citer ke tak? Tapi, saya tgh cuba menenangkan hati saya ni....

Tak kisahla, ini blog saya... suka hati saya nak tulis apa...

Tensennya bekerja dgn sistem ni.... Sistem ni, mmg lah tujuannya utk memudahkan kerja. Tapi, kebanyakannya asyik menyusahkan aja... memakan jiwa raga saya... byk buang masa saya, byk memerlukan konsentrasi yg tak mendatangkan faedah kpd saya...

Kesian juga kat adik2 saya tu yg boleh dikatakan setiap hari kena stay back sbb sistem ni laju bila sumer org dah balik. W/pun dorang tu bujang dan boleh OT, tp sampai bila nak cam tu. Kdg2, saya pun kena tgk kat rumah.

Rutinnya tiap2 hari.... adik2 saya ni buat slps org balik kerja (ptg/mlm), so... saya plak, pagi2 sampai opis dok serbu pc bukak sistem ni sbl dia lembab. Tak lama slps office hour start, mula la dia slow.... Tp, brp byk aje yg boleh settle... Owhh, time2 urgent ni dia buat mcm ni....

Tapi, ada org ckp kat saya.... `jgn salahkan sistem....' ye la tu. Makanya, siapa yg bersalah? Mereka dan keluarga mereka....

Saturday, August 13, 2011

Temasya Kampungku

23 Julai 2011.... hehehe... kena type tarikh ni, sbb byk entry dah outdated..

Kali ni, family day MQA.... diadakan di Padang Semarak, Wetland Putrajaya... akhirnya, team AJK KKMQA berjaya merealisasikan kemunculan hari keluarga MQA. Konsepnya telah lama dipersetujui AJK dan penduduk kampung tp disebabkan kesibukan dlm melaksanakan tugasan hakiki msg2, usaha ke arah menjayakan hari keluarga ini agak dingin.

Hampir2 ditangguhkan sbb kesuntukan masa dan Ramadhan bakal menjelma (cewah, ayat saya...). Last minute diteruskan jua... sbb lg lama ditangguhkan, lagi lama beban digalas (apa ke hal ayat2 kali ini sungguh formal....).

Finally, terjadilah apa yg dirancangkan... apa yg tak dirancang pun... terjadi gaakkkkkk...

Registration counter

Ada clown

Sepatutnya, prg dimulakan dgn senamrobik... taappiiiii... ada masalah pulak dgn power supply, cam no nak pasang lagu?? Itulah... yg tak dirancangkan pun, terjadi jugee... Sementara benda2nya dibaik pulih, kita start dulu dgn sukaneka kanak2....


Yeaahhhh....
Tak sabar nak kutip gula2... mak2 nya pun..


cepat... cepat...

haaa... kan saya dah kata, mak2 pun tak sabar
Ada gambar2 lain, tp demi menjaga sensitiviti mak2....

kesian Erin, kakinya terluka sbb tempurung terpecah..
sib baik Asri segera dtg menyelamat...

line up...

bersungguh2 Dania berlari membawa botol yg dipancing
mdpt sokongan hebat dr Ika..hehe...

Ok... problem fixed oredi
now u can dance

KPE pun sporting & supportive

padang kampung yg luas

antara inflatable games yg ado

menuju puncak

tarikkkkk...

face painting
bestnya painter tu lukis kat pipi mulat Dania

bersungguh2 Erin

zorb ball

Erin pun nak jugak

masa utk menuntut hadiah

alololorrrrr
Saya tepek gambar ni bukan bertujuan nak tunjuk rajin
Tapi... touching dgn keprihatinan Erin melihat saya berpanas...
Owhh... taching nyer... TQ Allah..
Tapiiiii... knape dlm gambar tu muka saya mcm berkerutttttt? Sbb saya kata... Erin, pi la sana...
panas ni...pi sana, piiii.... Owhh, gemuknya saya (hahaha... tetiba).

APC @ KPT

APC? Mesti korang ingat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang kaannnnn.... Tak.. tak... Anugerah Pelajar Cemerlang.

30 Julai 2011 (Sabtu), saya, kakak dan abg pergi ke Majlis APC Anak Warga KPT Thn 2010 di bangunan baru KPT, presint 5... cantik bangunan dia ko... dpn Pullman. Anak saya sorang je wakil MQA.. anak2 warga MQA yg lain, tak de ambik UPSR last year. Selain saya, Kak Rose dan Mazani pun dtg juga....

Mulanya, saya malas nak pergi... nak-nak dekat nak puasa (Isnin tu puasa), ada byk benda perlu diuruskan.... nak kemas itu ini, beli itu ini... Tapi, abg kata..."jgn pentingkan diri sendiri... ini majlis utk dia... penghargaan atas penat lelah dia belajar, bg dia semangat utk belajar... Bukan utk dia aja.... dorongan utk adik2nya sekali.." Dushhhhh.... yela....


Dewan Serbaguna KPT

Cerianya mama Rose

Majlis dirasmikan oleh KSU, YBhg. Datuk Ab. Rahim Md. Noor.... Spt biasa, beliau akan beri ucapan.... Ucapannya, tak ikut teks sgt dan saya suka dgr ucapannya... ada isi yg telinga saya boleh terima... tak boring laa... KE PTPTN pun ada... KSU ada bg nasihat utk ibu-bapa dan anak2 ni. Selain tu, KSU xplain kelewatan penganjuran majlis ni (ye la kan, dah hujung Julai 2011). disbbkan KPT dlm proses perpindahan bangunan....


Alhamdulillah....

Sebhgn je yg dtg... ada yg dr Kelantan by flight lagi
Penerima dr kategori SPM, PMR dan UPSR

Selepas majlis, saya bersiar-siar juga di lobi KPT ni.... ada Taska berhampiran kaunter khidmat pelanggan... Hmmmm, sesuai ke letak kat situ? Ntahla, cuma terdetik kat hati saya je... Jln2 lg, nampak poster MQA yg dah terjelepot kat lantai... tertanggal. Maka.... saya sebagai rakyat Malaysia.. eh, warga MQA terasa amat terasa.. hahaha, apa2 ntah....

Prihatinnya saya....

Hmmm... dah hilang dah kete`rasa'annya bila poster tu ditempatkan semula ditempatnya...

Saturday, August 6, 2011

Ekyn, congrats!

24 July, saya dan famili attend kenduri akikah anak Ekyn @ Puchong. Oh ye, Ekyn ni kakak Puteri Noorlili tu... korang kenal si ally tu? Kenal, kannn... kannn...

Tahniah Kyn, for your new born baby boy. Seronoknya dapat baby.... korang tanak baby lg ke? Heheh... saya? Kdg2 cam teringin gak... nak baby je tp tanak jaga mlm... okeh? Heheh...

Alhamdulillah, saya time preggy tak dak masalah.... mkn... selera sungguh... MC pun tadak. Bersalin pun, insyaAllah tak de masalah.... cuma... cuma.. cuma... ketiga2 puteri saya ni jenis nanges.. nanges.. nanges... sepanjang mlm. Saya dan abg tak boleh tido. Yg jd juara carta, Erin... sampai 5 bulan pun still nangis.... saya pun nangis gak... huhu... sakit belakang woo....

Skang, anak2 dah besar2... tak yah nak hangkut flask, susu, botol dsb ke sana ke mari...
Ooooppss... cam biasa, terlari dr tajuk.

Nyenyaknya....

Seolah2 ada mini reunion di sini... ni, semua best fren saya masa blajo dulu... Bila borak2, tak sedar yg msg2 diescort oleh anak2 dan suami.... hehehe... rasa cam muda belia jek...


Okeh... line up!
Smile....
Lauk pauk yg disajikan sgt2 best. Smbil menikmati mknn yg best2 tu, mulut tak jugak berenti bercakap... esp si Imah ni....

Dulu lecturer slalu confuse antara saya dan Imah
Org kata, kami ni kembar.... ntah apa yg seropa, tak taw la

Till we gather2 again........

Cancer's Team

Tamau citer byk... lots more to update! Ni pun dah basi...

Happy birthday to kakak (6 July) n me (18 July)..

Ni kek kakak... nape `awok' lak? Sbb dia ni minat sgt100x kat Aril AF tuuuuu... yg saya ni biasa aja. Tak menghalang dan tak menyokong puuunnnn... Kalau dulu masa skolah2, saya minat sgt kat Wings... (hahahaha... caya tak? Jgn tak caya...) Tapi tak menunjuk2 keminatan tu kat abah... nak mampuih???? nayo jek kang!

Tapi, anak saya ni.... beza sungguh la dr saya dulu.... secara terang2an tunjuk minat gila2 kat Aril penyek tu. Semua pasal Aril ni dia tauuu... Hmmm... kalau lebih2 sgt, of kos saya hangin. Hmmm... kena give n take la... berpada2.


Haaaa... yg ni kek saya
Uisshhhhhh... nampak sodap laaaaaa....
Bulan pose ni...

Tu je... pendek tak stori mori saya?