Sunday, August 3, 2008

4th day @ SFO

Hari ni acara sight seing... cam biasa janji kat lobby kul 7, dan breakfast dulu...

Japanese food... suka hati aku nak makan cam mana... semua campur sekali...

The city's most popular destination, Fisherman's Whard overlooks San Francisco Bay and the Golden Gate Bridge. Kat sini la aku beli souvenir...murah2...


Kat sini gak terletak Pier 39. It's crowded but worth visiting. Peminta sedekah profesional pun ramai..

Tak sempat nak naik bus nih... hop in hop off... tour SFO


Memories @ Pire 39

Bergambar ramai2.. yg pakai baju belang2 tu la Bakri... Dia ni dulu classmate abg kat UTM

Naik cruise ke Golden Gate dan Alcatraz


Cam tak caya dah sampai cni

Golde Gate Brigde - it's a 1.7 miles long.. one of US top ten construction marvels.. kat sini boleh drive, cycles and walk across the bridge


Senyummmm

Happy 11th Anniversary

Alcatraz .... Sometimes dipanggil The Rock!


View jarak dekat


....having fun to watch the sea gulls and sealions


Singa laut


Kat sini gak adanya Hard Rock cafe... Ajak pesan suruh beli t-shirt
Shopping lagi????

Ibu2 tanpa anak2nye... wife Bakri ni cikgu sekolah

Lunch @ `Crab House'... ni baru appetizer...

Yummy....yummy..

Hmmm....

Ni le peminta sedekah professional nyer....

Ni pun... Depa bukan mintak duit saje2... siap buat show lagik

Ni pun... robot kottt

Ni bangunan Transamerica Pyramid... the tallest building in US.. 48th floor
Lepas kenyang, balik ke town SFO... nak jln2 sekitar situ. Sbb esok nak balik dah... g Macy (dekat jek ngan hotel) and others shop nearby. Tapi tak belia apa2pun. W/pun ada sale, tp ttp mahal... Macy cni ada cam-macam, tak mcm kat M'sia hanya furniture n curtains jekkk... Kat sini dia one of the biggest mall. Baju2 kat cni pun `made in' negara2 lain...

San Francisco Chinatown - Located in downtown San Francisco, the Chinatown of San Francisco is the biggest Chinatown in US. Mana2 ada Chinese, gitu gak China Town...

Masuk je la kat cni...cuci mata... purse kunci je dah RM4000...

Cable car of SFO... operate 7 days a week, along century old routes... Tapi aku tak sempat nak naik sbb tak cukup masa... sampai Malaysia, rasa rugi sgt.. tu la sebok nak shopping jekkk.. Satu lagi... Lombard Street - the crookedest street on steep hills. Kat situ famous ngan beautiful flowers and landscapes dan jln dia yg mcm ular kena palu.

3rd day @ SFO

Hari ketiga, acara utama masih lagi shopping... Kali nih ke Vacaville Premium Outlet lak... lbh krg sejam dr SFO. Tampat ni 2nd largest (yg first kat Gilroy tu ... ada 145 stores)... yg ni ada 130 stores... Mmg kena betul la travel ngan group nih... masing-masing sekepala... Msg2 tak puas lagi shopping kat Gilroy smalam. Seperti biasa, janji kul 7 am.. sarapan kat hotel... mkn roti... n seafood.


Dah konyang dah... moh la.. apo laie??


Tunggu depa nih amik keta


Sib baik keta ada GPS... kalau salah jln, siap betulkan lagik... ataupun dia akan kata...`if possible, make a legal u turn'


Lalu Bay Bridge...


Kat California ni byk kws gurun


Dah sampai... kat sini aku beli baju2... tak kisah la `made in' mana2 pun, sbb tak kan jumpa made in US punya, even kalau kita g butiknye sendiri pun tak de gak... So, mmg betul la depa ni out source ke negara2 yg cheap labour... so....kita shop till drop! Huhuhu... terbang duit aku...


Balik tu kita g jln2 ke land mark SFO.... `Golde Gate Bridge'. On the way kat sana, kami snap le gambar2 yg kami rasa menarik... antaranya, rumah ni lerrr



Tgk la tu...menjunam tolllll


SFo ni hutan batu gak... kalau kuar SFO ni, mostly dessert.


Dah sampai Golde Gate

Golden Gate Bridge, one of the biggest single-holes hanging bridges in the world. Dibina tahun 1937, dan sampai skg masih kukuh lagi

Heheheh... anak2 tinggal...


View dari view point

Sojuk woooo... angin lak kuat...



Haa... ni le semuanya dlm group nih..

BabaCAKKKKK


Alcatraz... penjara maut


Ni nak carik tempat makan lak... dah lapo... at last, we ate at Indian restaurant... vegetarian meal....




2nd day @ SFO

Hari ni ada Factory Acceptance Test (FAT) kat Juniper City, San Hose (California)... Aku ngan K'Hasni follow gak sbb rancangan dorang2 ni nak wat FAT 1/2 day jek....

Nak bertolak dah ni... Abg, Azim, Rosli dan Mazlan.. Ada 2 lagi tak masuk dlm ini gambar i.e Saiful dan Rashid

Sampai dah....

Pe-pe hal posing dolu

Mazlan kasik aku kunci keta kot2 aku nak round2... tapi aku lak pas kunci tu kat Kak Hasni.. biar aku yg study map guna GPS dan biar Kak Hasni yg bawak. Left hand drive tu... jln dia pun terbalik ngan kita... Kami siap salah masuk jln lagik, menyimpang arus... Thrill botol la...

Akhirnya sampai ke mall @ San Jose, Great Mall... Lapar tolllll, tak breakfast gikk. P minum kat Star Bucks... makan pastry. Kat sini Star Bucks sepah2 cam kedai maple jekkk.... bersepah2. Kat mall tgh sale tu... Aku beli kasut Sketchers USD 15 jekkkk.. Murah bangat sih... kalau convert RM50 lbh krg... apa lagi, rembat 3 pasang utk anak2 dan sepasang tuk aku dan mak

Dlm kul 12 lebih, kami pun patah balik ke Juniper... kot2 ye la betul depa ni nak wat 1/2 hari jee.. tapi, tak pun... tak sempat. Elok2 kami sampai... depa ajak lunch... rezeki jgn ditolak! Lepas tuh, kami pun round2 le sekitar situ dan tangkap gambarr....

Cantik dan wangi... bunga lavendar

Daun maple...

Posing, jgn tak posing
Bila depa settle dlm kul 4 lbh krg, kami pun menuju ke.... GILROY... tempat yg aku suggestkan... huhuhu... tercapai gak hajat aku... Dari San Jose, took about 1 hour more...

Sampai gak... tak sabar... tak sabar..

Ambik purse Coach satu USD 150... convert jadik less RM500 (kat airport KLIA aku tgk design yg sama RM 1175)... rambang betol mato den ni aihhhh

Baju budak2 murah giler kat Osh Kosh... USD 7 leh dapat... utk babies lagi comel2.. USD 2... fuihhh....gila aku tgk... tapi, aku tak dak baby.. nape la tak dak org kirim baju baby kat aku..

Mcm2 manapun, kat Gilroy aku tak beli byk sbb dah tak tau nak pilih... masa dah suntuk dan terlampau byk kedai... aku mengalah... Kedai tutup kul 9... itupun hanya sempat g satu kawasan jek... semuanya ada 4... surrender le... tapi tak puas hati sbb apa yg dihajatkan tak tercapai lagik... baju abg... baju anak2... Tapi satu yg aku pelik (ke aku yg tak update), semua baju / seluar tu tak dak yg made in US. Semuanya made in mcm2 tempat lain... Indon, Malaysia (pun ada gak), Sri Lanka, Mexico, India, Vietnam... tu yg mcm terpikir2 lagik tuh...

Dinner kat sini, makan sea food.... Lupa lak nak citer...yg sorang lagi tu Kak Mariam, wife Bakri. Bakri ni keje ngan Juniper kat Malaysia...sales director...

Pekena hot choclate time2 sojuk nih... wuiiii... sodapnya

Welcome to San Francisco

Hmmm... la ni dah kul 1:22 am, hari Ahad tapi tak ngantuk lagi. Kalau ikut waktu sana kul 10:22 pm..... biasanya time2 cam ni masih belum sampai otel gikk... Tadi kami sampai rumah kul 10:30 am waktu Malaysia, tapi anak2 dan mak suma tarak... balik kg dan p Kluang (anak Achek kawin). Sampai rumah, terus call anak2, lepas tu msg2 tak sedarkan diri dah... tidooooooo... jet lag!!! La ni, tak ngantuk... lepas ngemas serba sikit, baik update blog.

Masuk dlm flight from S'pore to SFO.... tak ramai mat/minah salleh yg ada.. yg ramai Chinese dan ala2 Indian... tgk la tu, aku siap snap gamba lagi...kehkehkeh...


Makan-makan-makan dan makan... tapi tak sedap. Best lagi MAS nye... we requested for MOSLEM meal, semuanya nasik jerrr..and we don't have any choice


Alhamdulillah... dah sampai... kat Imegresen pun selamat, tak de apa2...cuma kwn abg (Rosli nama dia tersangkut sket... kena tahan soal siasat, dihantar ke 2nd post .... depa pick at random those yg first time dtg sini... Rupa2nya dekat situ dah ramai yg kena tahan. Patutle we all tunggu Rosli tak kuar2.... cuak gak... Bila nanti nak kuar dr US, Rosli tu nak kena report balik kat Imegresen.

Ni aku dan K'Hasni tgh tunggu Rosli kat airport tu le... sejuk beb! Kat airport ni pun hardly seen omputeh... still nampak ramai Chinese n Indian... Tak rasa cam kat SFO pun! Rasa cam kat Asean country jek.


Pas tu depa cari keta sewa, Hertz... sewa 2 bijik Camry... ada GPS lagik dlm keta, tu pun sesatttt... Sampai hotel kul 11 pm lebih (kat Mesia kul 8 am)... Letak barang dlm bilik, pas tu kuar balik...makan. Ada kedai Paki kat depan ni... pekena naan le... Masuk bilik otel balik almost kul 3 pagi... Esok sure ngantuk wehhh... Kul 7 janji kat bawah....



Ni hotel lobby

Ni no bilik kami

Ni biliknye... kena pasang heater...sejuk bangat...
So, esoknye janji tunggu kat bawah kul 7 am... Aku dan K'Hasni pun ikut skali g ke San Jose, journey dlm sejam lagi....